Dagmar designar årets Rosa band
Den 1 oktober drar årets Rosa bandet-kampanj igång igen. Den här gången är det designertrion bakom klädmärket Dagmar som designat årets Rosa band.
Varje år får drygt 7 000 kvinnor i Sverige veta att de drabbats av cancer. Sedan 2006 har Cancerfonden låtit en känd svensk designer utforma det rosa bandet. I år har uppdraget gått till systrarna Kristina Tjäder, Sofia Wallenstam och Karin Söderlind från klädmärket Dagmar.
- Vi ser det som ett stort ansvar men också en ära att få formge årets version av rosa bandet, säger Karin Söderlind i ett pressmeddelande.
I Sverige finns det två organisationer som arbetar med Rosa Bandet, Cancerfonden och patientorganisationen BRO (Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation). BRO förvaltar Bröstcancerfonden och säljer det enfärgade ceriserosa bandet.
I amelia nummer 21, som kommer ut i butik 27 september,
har vi som vanligt en stor Rosa bandet-special med fokus på kampen mot bröstcancer.