22 försök att sälja vad som helst genom att förnedra kvinnor

Har du sett tv-serien "Mad Men"? En serie om hur reklamare drack på jobbet och drog sexistiska skämt i början på 60-talet? Vi tog oss en titt på vad verklighetens reklamgubbar producerat, och hittade 22 tydliga orsaker till varför det inte var bättre förr:

1. Vi sätter äckelribban med Tipalets cigariller, som tänkte att kvinnor skulle bli evigt trogna efter att ha fått en munfull rök i nyllet.

Källa

2. Här trodde jag att det var pipan de sålde, men det var visst kläder. Paul Fourticqs slogan "en kvinna, en pipa, en tröja" blir särskilt vidrig då "une pipe" är synonymt med avsugning.

Källa

3. VEM godkände att marknadsföra en portomaskin med frasen "Är det alltid olagligt att döda en kvinna?"?

Källa

4. Skruvkorken i aluminium var så enkel att öppna att till och med en kvinna kunde klara av det. Till och med en kvinna. Det du.

Källa

5. Hur ska vi sälja den här LP-spelaren? Jag vet! En naken tjej och en dubbeltydig sexistslogan!

Källa

6. Den kvinna som INTE ser till att komma hem med fräscht kaffe från affären fick räkna met stryk, tyckte företaget Chase and Sanborn.

Källa

7. Jag bestämmer – för jag har slips. Ner på knä, ge mig mat! Det är sannerligen en mans värld...

Källa

8. Kan du inte läsa det finstila? Det börjar: "Trots att hon var en riktig tigrinna behövde vår hjälte (!) inte ens avlossa ett skott för att golva henne". Året var 1970 – och världens äckligaste byxor hette Mr Leggs.

Källa

9. Och när vi ändå är på gång kan vi fortsätta trampa ner henne med ett par skor med okänd avsändare.

Källa

1o. "Män är bättre än kvinnor!" skrek Drummonds tröjor, för att sedan medge att kvinnor var helt ok inomhus, men mest till besvär ute i skog och mark. Så de lät henne dingla.

Källa

11. "Jag föredrar det här framför ditt skägg," sade den nakna kvinnan på spanska och tryckte taggtråd mot bröstet. Den sanne hjältens plikt var att köpa en rakhyvel från Bic.

12. "Köp det den fru vill ha innan hon börjar gråta" var Dormeyers budskap till männen. Till kvinnorna: "Ringa in det du vill ha, och köper han det inte – gråt!"

Källa

13. Dammsugare. Det är precis vad hon vill ha till jul, så att hon kan göra rent efter dig.

Källa

14.Kvinnor älskar att göra rent, särskilt om de kunde bli smala på kuppen. Det här var reklam för flingor:

15. "Såja, städa hårt nu, så blir du sötare." Även här var hemligheten flingor.

Källa

16. Tvålföretaget uppmanade hemmafruar att ha hyfsen att gå och bada efter att de lagat mat och städat, så att de inte skulle förstöra eftermiddagen med sitt dåliga humör.

Källa

17. Varför hon är utelåst? Hon har enligt sin man inte tagit hand om sin intimhygien ordentligt, men har inte vett att begripa det, eftersom hon är kvinna. Avsändare: Lysol.

Källa

18. Och om produkten var lite trist var det bara att köra upp två handbollar under blusen. Sådärja – nu ska här krängas projektorer.

Källa

19. Hon är gravid, men kan ändå göra frukost åt sin man, tack vare ett nytt piller mot morgonkräkningar. Nu fick JAG kräkningar – mitt på eftermiddagen. Piller för det?

Källa

20. Vad har man fruar till? Laga mat så klart!

Källa

21. Och du som jobbar vill väl inte vara ful för chefen? Både nagellacket och skrivaren var särskilt framtagna för att maximera snyggheten på sekreterarhänder.

22. Det sjuka är att den här reklamen nästan känns rumsren efter de många övergreppen här ovanför.

Har det blivit bättre på reklammarknaden? Något - men det finns dagsfärska exempel:

23. Vad har kvinnor underkläder till om inte för att "behaga honom"? Den här kom 2013 – och fälldes av reklamombudsmannen.

Källa

24. Och den här kom 2007 och fick halva jordens befolkning att kollektivkräkas.

Så inför internationella kvinnodagen på lördag: Fortsätt fajtas.

Se även:

Här är årets mest sexistiska annonser – vi har hela listan

Bilderna Facebook förbjöd

Tyckte du det var sexistiskt reklam? Kolla in de här annonserna

20 orsaker till varför kvinnor lever längre än män

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Gör som över 200 000 kvinnor – läs amelia! Se erbjudande!