Ät helst någonting  1–2 timmar före ett styrkepass, och senast två timmar innan du utför förbränningsträning.
Ät helst någonting 1–2 timmar före ett styrkepass, och senast två timmar innan du utför förbränningsträning. Foto: Shutterstock

Bryter morgonträning ner musklerna? PT:n svarar

Är det verkligen så bra att träna på morgonen före frukost, eller bryter det bara ner musklerna? Det undrar amelias läsare Evelyn. PT-Frida ger råd.

Fråga: Jag gillar att träna tidigt på morgonen, gärna ganska hårt, men hinner inte äta frukost innan. Min kompis säger att det bryter ner kroppen mer än det bygger upp den. Men för mig känns det mentalt bra att börja dagen med ett tufft pass, till exempel en mils löpning eller 45 minuter på gymmet. Sedan njuter jag av känslan hela ­dagen. Är det farligt för kroppen? /Evelyn 

PT-Frida om morgonträning: Finns en risk – så kör bara på om det känns bra

Nej, det är inte farligt att träna på ­fastande mage. Känner du att du orkar prestera den träning du utför med bra energi utan frukost? Då kan du fortsätta. 

Det finns dock en risk för att du blir katabol, det vill säga att det blir muskelnedbrytande, om du kör stenhårt utan att ha ätit något. Jag rekommenderar därför att du äter 1–2 timmar före ett styrkepass, och senast två timmar innan du utför förbränningsträning eller annan träning med högre intensitet. 

Men känn efter vad som känns bra för dig! Och se till att du får i dig en rejäl frukost efter din morgonträning, om det passar dig bättre än att äta före passet.  

LÄS OCKSÅ: Träna rätt under menscykeln – gör hormonerna till din bästa supporter 

Vill du ha hjälp med kost eller träning? Mejla till: fråga.ptn@amelia.se

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Köp 6 nr av amelia och få in-ear hörlurar på köpet. Läs mer!