Är det bättre att träna mer eller att äta mindre?
Är det bättre att träna mer eller att äta mindre? Foto: Shutterstock

”Ska jag träna mer eller äta mindre?” – experten ger svar

Signaturen ”Sötsugen i Svedala” undrar om träning eller kost är viktigast för att gå ned i vikt. amelias expert Frida Lindström, PT och kostrådgivare, ger svar.

”Jag tränar 1-2 gånger i veckan (dansklass och corepass) och äter hyfsat bra, men älskar efterrätter, mackor och fika. Jag orkar inte ta tag i allt samtidigt, men skulle vilja växla upp lite för att må bättre på sikt. Vad ska jag börja med – träna oftare eller skära ner på fikat?” /Sötsugen i Svedala

Lägg till en god vana i taget

PT:n svarar: Vägen till hälsa ser olika ut för alla, vi har olika förutsättningar i livet. Vill du växla upp för att må bättre på sikt rekommenderar jag att du ser över både träning och kost. Du kan göra det i små steg – små förändringar över tid ger stora resultat! Det viktigaste är viljan att förändra.

LÄS OCKSÅ: Sluta hitta ursäkter – så får du träningen att bli av

Börja med att besvara några frågor:

1. Varför vill du göra förändringen? När du skriver att du inte orkar ta tag i allt, vilka hinder ser du framför dig?

2. Hur kan du planera för att möta eventuella hinder?

3. När du skriver att du vill må bättre på sikt, hur vill du känna i kropp och sinne? Vilka tillstånd vill du uppnå (pigg, lycklig, stark)?

Var konkret och tydlig i dina svar. Spara dem och läs om dem om du behöver ny motivation! Att göra medvetna val är viktigt när du vill genomföra en förändring. Om du till exempel vet att du får mer träningsenergi av att skippa efterrätten och skära ner på fikat och mackorna, visst är det värt att prioritera träningen då?

Ofta brukar synergieffekten ske lite av sig själv. Det blir mer naturligt att välja renare, mer näringstät mat om du också ökar träningsdosen.

Hälsa är ett livstidsprojekt, låt det få ta lite tid så att du kan lägga till vanor som håller livet ut. En sund livsstil ger positiva ringar på vattnet i form av en skönare vardag med mer energi, klarare sinne och en förbättrad relation till dig själv.

LÄS OCKSÅ: ”Jag vill gå ner i vikt men smygäter godis” – experten ger råd

Sex nya vanor – så får du träningen att bli av

Det är aldrig för sent att bryta mönster och gamla vanor. Lägg till två bra vanor och följ dem i två månader, lägg till ytterligare en god vana och ge den en månad innan du lägger till nästa, och så vidare. Här är sex förslag på nya, goda vanor.

1. Bestäm dig för att öka träningen till tre dagar i veckan. Boka in det i kalendern.

2. Ta en rejäl långpromenad i skogen på helgen.

3. Bestäm dig för att bara ta efterrätt och fika på helgen. Det blir godare, du får längta och du kommer att må bättre. Till en början kommer hjärnan att försöka lura dig att stoppa i dig sötsaker. Förbered redan innan hur du ska bemöta de tankarna. Det handlar om självkännedom - du behöver parera tankarna innan du tar bullen.

4. Ät regelbundet så att du håller blodsockret i schack, då blir det lättare att motstå frestelser, som mackor och fika.

5. Förbered hälsosamma mellanmål som du snabbt kan få i dig när du dippar.

6. Träna på att tänka omtänksamma tankar. Om du tänker något negativt och kritiskt om dig själv, kontra med minst tre positiva tankar. Avsätt tid till reflektion - även sinnet behöver träning.

LÄS OCKSÅ: Hitta träningsmotivationen! Coachens bästa tips

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Gör som över 200 000 kvinnor – läs amelia! Se erbjudande!