”Jag vill gå ner i vikt – men jag smygäter godis!” – experten ger råd

Foto: Shutterstock

Signaturen Clara har svårt att stå emot sitt sockersug – trots att hon vill gå ner i vikt och leva hälsosamt. amelias expert ger råd!

Ämnen i artikel:

Fråga: Jag har börjat träna crossfit. Men jag går inte ner i vikt, vilket jag skulle behöva (även enligt läkare). Övervikten beror på min kost, för jag kan bara inte sluta med vissa av mina cravings. Ofta slinker jag in på Pressbyrån och köper godis och wienerbröd när ingen ser. Det känns hopplöst att bryta vanan. /Clara

 

LÄS OCKSÅ: Tre kvinnor berättar: ”Vi gick ner i vikt – och fortsatte njuta”

 

Sluta ”stå emot” godisätandet

Svar: Ge dig själv en rejäl klapp på axeln och kom ihåg att din crossfit har stor effekt på hälsan, oavsett din vikt. Du berättar att du inte kan stå emot dina cravings. Och vet du vad, du har rätt! Det vanligaste felet vi gör när vi försöker ändra på något är att vi tror att det handlar om att ”stå emot”. Och när det inte går, ja, då hamnar vi i hopplöshetskänslor.

Det är jobbigt att genomföra en hälsoförändring, men jobbet ligger alltså inte i att ”stå emot”, utan i att förbereda

Det är tufft att förändra sina vanor, men det går. Nyckeln ligger i att förebygga att situationerna uppstår. Du behöver ställa dig frågan om du är villig att ge upp det mesta av godis och kakor? Om du inte kan svara ja så behöver du stanna en stund i innebörden av det. ”Om jag inte är villig att ge upp sötsakerna så kommer det att innebära, ja vadå?” Det är obehagligt att tänka på, men smit inte ifrån det. Här hittar du din grundläggande motivation. När du har bestämt dig för en ny hälsoförändring börjar jobbet.

Analysera dina svaga punkter. Är det när du är trött efter jobbet du smiter in på Pressbyrån på väg hem? Kanske behöver du ha en hög med frukt i beredskap? Det är jobbigt att genomföra en hälsoförändring, men jobbet ligger alltså inte i att ”stå emot”, utan i att förbereda. Om jag trots allt plötsligt hittar mig själv på Pressbyrån, vilket godis ska jag välja? En lyxig pralin och en banan, kanske?

Förvänta dig att trilla dit igen, det kommer du. Men när det sker – analysera och lär av dina misstag, så ökar chansen för att du lyckas fler och fler gånger. Slutligen vill jag slå ett slag för att ha större fokus på vilka nya, bra vanor du lyckas etablera, mindre på vikt. Lycka till!

 

Anna Carin Magnusson, leg. psykolog och parterapeut, har en passion för beteendeförändring med acceptans som strategi. Hon svarar på frågor om psykologi. 

Har du frågor om psykologi? Mejla till coacherna@amelia.se!

LÄS MER: Gå ner vikt? Bli starkare? Så väljer du rätt träningsmetod

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Gör som över 200 000 kvinnor – läs amelia! Se erbjudande!