Bloggaren och tv-kändisen Johanna Toftby bakar gärna goda kladdkakor till kalas och dricker sin egen energidryck för att kunna prestera på topp.

J

ohanna Toftby blev en folkkär profil efter sin medverkan i Ensam mamma söker och sedan dess har hon gjort karriär både som författare (just nu är hon aktuell med boken 30 om dagen – en livsresa) och som bloggare. För amelia avslöjar hon allt kring sin ovilja att följa dieter och hur hon boostar sig lite extra i vardagen.


Läs också: Johanna Toftby om sin panikångest: ”Jag hade inte bearbetat sorgen”


Johanna om matlagning:

”Att laga mat är min passion och jag älskar att stå i mitt kök och laga till vänner och familj. En hemlagad trerättersmiddag och ett glas rött är livet. Numera äter vi mindre kött hemma, max en gång i veckan. Det blir mer fisk och kyckling istället, och många goda, matiga sallader.”

Johanna om dieter:

”Jag följer ingen diet, men jag har dragit ner på kolhydraterna och äter exempelvis blomkålsris istället för vanligt ris. Men jag älskar pasta, och det gör Janne och barnen också – det är helgmat för oss.”

johanna toftby janne sambo pojkvan

Foto: Privat

Johanna Toftby promenerar gärna med kärleken Janne.

Johanna om träning:

”Promenaderna är grunden. Jag gillar att gå i tystnad, och lyssna till fåglarna och vinden. Pass, som body pump och spinning, älskar jag också! Jag tränar på gymmet tre till fyra gånger i veckan, ofta med tjejerna. Med Janne tränar jag styrketräning.”

Johanna om hälsoångest:

”Jag lyssnar mycket till min kropp, ibland kanske för mycket. Men jag försöker låta bli att googla, för det är ju sällan något bra man hittar. Att prata med Janne hjälper mig i det här, och om något verkligen känns fel så kollar jag upp det till slut.”


Recept: Johannas egen energidryck
2 dl mandelmjölk.
Ett par nävar frysta exotiska frukter.
1 msk kokosolja
Färsk, riven ingefära efter önskad styrka.
Mixa och avnjut direkt!


Johannas favoriter!

FRUKOST
”Rågflingegröt och ägg ger massor av energi, plus avokado. Och kaffe förstås!”

HÄLSOELIXIR
”Jag älskar gröna juicer och smoothies. När jag vill ge dem en krämigare konsistens tar jag i avokado.”

KOSTTILLSKOTT
”Magnesium, c- och d-vitamin och probiotika. Jag har det jobbigt med hormonerna som svänger mycket, och försöker hitta något som hjälper. Jag testar just nu om vitamin B6 har effekt.”

TRÄNINGSMUSIK
”Jag får så mycket endorfiner att jag nästan exploderar av lycka när jag går på ett pass med bra musik. Det ska helst vara schlager eller nattklubbsmusik, som Avicii.”

BAKAR HELST
”Förr bakade jag kladdkaka och bullar varje dag, men det var inte så bra för jag åt massor. Nu bakar jag mest inför kalas, gärna goda kladdkakor. Till vardags blir det ofta fröknäcke.”


Foto: Petter Knutsson

Läs också: ”Jag vill leva nyttigare – men är maten eller träningen viktigast?”