Svårt att sova? 4-7-8-metoden sägs få dig att somna inom en minut

Ligger du sömnlös på nätterna? Har du redan testat att räkna får, dricka ljummen mjölk och lugnande te? Då kanske den här andningsövningen är något för dig? Den har beskrivitits som ett naturligt sömnmedel och sägs få ofrivilliga nattugglor att somna inom en minut.

4-7-8-metoden är en andningteknik baserat på ”Pranayama”, en indisk övning som betyder ”reglering av andningen”. Harvard-läkaren Dr Andrew Weill är en föreprsåkare av metoden och menar att övningen har många positiva effekter, bland annat reducerar den stress, ångest och oro. Detta skriver Daily Mail .

LÄS OCKSÅ: Har du svårt att sova? Här är 5 växter som ger dig bättre sömn

Den kontrollerade andningen gör så att lungorna fylls upp med mer syre. Det extra syret menar, Dr Weill har en lugnande inverkan på det parasympatiska nervsystemet, vilket gör oss med avslappande och hjälper oss somna. Dessutom hjälper 4-7-8-andningen dig att distrahera dig från alla vardagstankar, något som kan störa dig när du försöker sova.

I videon nedan beskriver Dr Weill hur du går till väga. Det krävs lite övning och man bör ge det ett par veckor innan man bemästrar metoden helt, säger han. Men med tanke på alla positiva effekter kanske det ändå kan vara värt att testa?

Såhär gör du:

1. Slut ögonen och andas ut.

2. Andas in ljudlöst genom näsan i 4 sekunder.

3. Håll andan i 7 sekunder.

4. Andas ut genom munnen i 8 sekunder med ett woshljud.

5. Upprepa totalt 4 gånger.