Har du svårt att sova? Här är 5 växter som ger dig bättre sömn

Visste du att vissa växter kan hjälpa dig att sova bättre. Placera till exempel en planta med lavendel i ditt sovrum, lavendeldoften lugnar, reducerar ångest och stress, vilket leder till en bättre sömn. Smart va!

Har du svårt att sova? En natt utan sömn gör dig ofokuserad, hungrig och hängig. Långa perioder av sömnbrist ökar dessutom risken för olika sjukdomar. Många har säkert fått höra att det är bra att läsa en bok, räkna får eller tänka på något tråkigt när det är svårt att sova.

Men ibland kan det faktiskt vara svårt att sova på grund av dålig luft i sovrummet. Det är då vi kan ta hjälp av växter som kan fungera som luftrenare vilket resulterar i att man sover bättre. Värt att testa, eller hur!

5 växter som ger bättre sömn

1. Murgröna – supereffektiv luftrenare

battre_somn_murgrona

Murgröna är en supereffektiv luftrenare som har utsetts av Nasa till den absolut bästa gröna växten för ändamålet. Ren luft främjar sömnen, prova att ställa in en rejäl murgröna i ditt sovrum.

LÄS OCKSÅ: Här är metoden som sägs få dig att sova inom en minut

2. Aloe Vera – utmärkt sovrumsväxt

battre_somn_aloevera

En utmärkt sovrumsväxt. Avsöndrar syre och absorberar koldioxid nattetid. Den är även väldigt tolerant för torka, speciellt bra för oss som har en tendens att glömma bort att vattna våra inomhusväxter.

3. Schersmin – lugnande effekt

battre_somn_schersmin

Alla tål inte shersminlukten under längre perioder, men för den som gör det har shersminblomman en underbar, lugnande effekt som hjälper sömnen på traven.

4. Svärmorstunga – syresätter luften

battre_somn_svarmorstunga

Svärmorstunga är en populär växt som förhöjer luftkvalitén i ditt hem. Svärmorstunga renar och syresätter luften, i synnerhet nattetid.

5. Lavendel – reducerar ångest

battre_somn_lavendel

Lavendeldoften lugnar, reducerar ångest och stress. Ångest och stress är två faktorer som oftast står i vägen för en god natts sömn. Prova om lavendel kan hjälpa dig att sova, en väldoftande räddare i sömnnöden!

LÄS OCKSÅ: 5 tips för bättre sömn – hälsofördelarna är många om du sover bra

pren_amelia1