Shirataki-nudlar, även kallade fitnessnudlar, har seglat upp som en stor favorit i nollkalorisegmentet. Men ska vi verkligen vara rädda för kolhydrater, och klarar vi oss utan dem?

P

asta, ris och nudlar dyker upp på många svenskars tallrikar varje vecka. Nu finns fler alternativ som innehåller betydligt färre kalorier. Men hur står de nya nudlarna sig mot den klassiska pastan?

– Vanlig pasta som vi köper i butik, som bara är mjöl och vatten, är ju ingen höjdare egentligen. Det är inte så mycket näring i det, säger dietisten Josefine Jonasson.

De här lågkaloriprodukterna är inga mirakelprodukter

Men pasta är en favorit i de svenska köken. Därför väcker nollkalorimaten som kan ersätta vardagspastan stort intresse. Det finns redan pasta med nyttigare ingredienser som quinoa, sojabönor och gröna ärter. Men det allra senaste är pastan, nudlarna och riset med extremt lite kalorier och kolhydrater.

Den magiska ingrediensen är konjakglukomannan, en kostfiber som utvinns från konjaksroten, även kallad jams – som är en vanlig växt i Asien. Shirataki-nudlarna har seglat upp som en storfavorit i nollkalorisortimentet, de görs på konjaksroten och beskrivs som japanskt superfood. Nudlarna, som ätits i över 1 500 år, sväller i magen vilket gör att man blir mätt snabbt och även håller sig mätt länge. Shirataki-nudlarna som även går att köpa i form av ris och pasta innehåller varken gluten eller laktos, och eftersom de förutom konjaksrot enbart består av vatten så är de i stort sett helt fria från kolhydrater och kalorier.

– Det är lite av en genväg. Många vill kunna äta allt och ändå hålla vikten och formen. Och detta är ju det närmaste den saken man kan komma, säger Josefine Jonasson.

Men innan man byter till de smala nudlarna vill Josefine Jonasson att man ska fundera på vad syftet med måltiden är. Och vem som ska äta den. Vi ska inte vara rädda för vanlig pasta om man har behov av att äta det.

– Behöver man mycket energi så är pasta bra. Ska du gå ner i vikt eller vill hålla vikten, då är nollkalorimaten ett alternativ eftersom du får en måltid som är energisnålare.

Stressen för kalorier har gått till överdrift, tycker Josefine. Många glömmer bort att kalorier är en av alla byggstenar som vår kropp faktiskt behöver för att fungera.

LÄS OCKSÅ: Kan olika sorters kål göra oss friskare? (Ja, de är riktiga livräddare!)

– Kalorier är energi och något som kroppen behöver, men kalorier har fått en fruktansvärt negativ klang. Jakten på det här ”så lite som möjligt” i maten måste ju vara sund. De här lågkaloriprodukterna är inga mirakelprodukter, men äter du nudlarna för att du älskar det, så kör på det. Och äter du mycket pasta så kanske du kan byta ut den då och då.

Trots alla nya trender som råder så tipsar Josefine om att vi inte ska missa att se det självklara som finns precis framför oss.

Glöm inte grönsaker och rotfrukter. Det låter tråkigt men det är så himla bra. Man blir mätt, det ger volym och vitaminer. Det känns ibland som om vi går över ån efter vatten. För vi har ju allt det här framför oss hela tiden. I varje affär finns det en gigantisk grönsaksdisk, så frossa i det! Men istället går vi omvägar och köper kalorifria nudlar när vi hade kunnat göra vitkålssallad och äta med köttfärssåsen eller woken.

Så gör du en superenkel grön smoothie

Skippa nudlarna – ät detta istället

Prova de här grymma råvarorna istället. Josefine Jonasson guidar oss till sina personliga favoriter att byta ut pastan, potatis och nudlar till olika sorters kål och rotfrukter.

Vitkål, zucchini och morötter: Ett nyttigare alternativ till vit pasta!

– Tänk på att formen på pastaalternativen gärna får vara så lik pastan som möjligt för att hela upplevelsen ska bli bra. Att bara riva dem på rivjärnet gör att det blir väldigt kompakt. Det finns en uppsjö av olika köksverktyg som gör att man kan riva i spiraler och olika former.

Rödbetor: Ugnsbaka eller råriv!

– Man kan göra så mycket roligt med rödbetor, men de flesta känner ju bara igen rödbetor som den inlagda vi äter med pyttipanna. Ugnsbaka istället och ha som ett tillbehör till fisk och kyckling, istället för pasta eller potatis. Rödbetor är också väldigt goda att råriva, det tänker man kanske inte på. Rårivna rödbetor passar som tillbehör till maten, precis som rårivna morötter, eller blandade i en vitkålssallad. Hela salladen blir alldeles rosa – det kan intressera barn.

Blomkålshuvud: Koka hela!

– Koka ett helt blomkålshuvud och ät den med en god pastasås. Mycket godare (och nyttigare) än med pasta. Broccoli: Koka, gratinera eller ät rå!

– Koka, gratinera eller servera broccolin rå. Blanda den gärna i en vitkålssallad tillsammans med paprika och morötter, och servera till en traditionell köttfärssås.

Av: Jenny Thorell Foto: iStock

NUVARANDE Shirataki-nudlar innehåller 0 kalorier– men klarar vi oss utan energi?
NÄSTA Så överlever du första tiden efter en skilsmässa – psykologens råd