Vi knaprar grönkålschips som aldrig förr. En tillfällig grön trend eller ett tilltugg som är här för att stanna? Forskarna är i alla fall eniga: Ta alla sorters kål på allvar, de kan rädda liv!

K

anske har du sneglat på den i grönsakshyllan och sedan raskt gått vidare till den vanliga trygga salladen? För många svenskar är kålen inte mycket mer än en halvtråkig grönsak som adderas till julskinkan som ett nödvändigt ont. Men här kommer goda nyheter: Kålen är supernyttig, går att variera i det oändliga och det spelar ingen roll vilken sort som är din favorit.

– Broccoli, blomkål, rödkål, grönkål, brysselkål, alla är jättebra, säger näringsfysiologen Kristina Andersson.

Och det lönar sig faktiskt att försöka peta in lite mer av denna supergrönsak i din vardagliga kost. Kål innehåller nämligen massor av vitaminer, mineraler och fibrer som har visat sig vara bra för bland annat matsmältningen, musklerna och blodkärlen. Dessutom innehåller kål en hel del pektin som hjälper till att sänka kolesterolvärdet och fungerar som godis för våra  nyttiga tarmbakterier, vilket i sin tur stärker immunförsvaret. Kål är också väldigt mättande just på grund av alla nyttigheter den innehåller, samtidigt som den är energifattig.

Det spelar ingen roll vilken kålsort som är din favorit, alla är supernyttiga

Och som om detta inte det vore nog innehåller kålen dessutom en drös svavelhaltiga ämnen som har en bevisad cancerhämmande effekt.

– När vi pratar om att grönsaker skyddar mot cancer står kålgrönsakerna för en stor del av det, säger Kristina Andersson.

Kålen är alltså en riktig livräddare. Bland annat visade en studie med polska kvinnor att de som åt rå eller lätt kokt vitkål eller surkål tre eller fler gånger i veckan löpte en betydligt mindre risk för att drabbas av bröstcancer jämfört med dem som åt kål mindre än en gång i veckan. Andra studier visar också att kålens skyddseffekt omfattar inte bara bröstcancer, utan även andra typer av cancer som lung-, magsäcks- och ändtarmscancer.

Men om man nu är en inbiten kålskeptiker, hur bär man sig åt för att bli en kålälskare istället?

Kristina Andersson tipsar om att lägga till kål lite här och där istället för att ta bort något annat.

– Det finns massor av goda rätter som man kan laga där kålen blir ett fint tillbehör. Rödkål och vitkål är perfekta att dryga ut woken med. Även grönkål är gott att woka lite lätt. Broccoli skulle jag säga passar till allt. Jag föredrar lätt kokt men det funkar ju fint att woka, ångkoka eller tillaga i ugn.

Brysselkål som man klyver och steker med lite citron och vitlök och toppar med mandelf larn är otroligt gott till både kött och fisk, säger Kristina Andersson, och tillägger att det i samband med den så kallade rawfood-trenden också blivit inne att äta rå broccoli, grönkål med mera.

– Det är naturligtvis inget fel med det, men många får problem med magen om de äter mycket rå kål. Så se till att koka, steka eller rosta, för då blir kålen snällare mot magen.

Magen, ja. De som äter mycket kål har säkert upplevt en av de mindre trevliga effekterna av kål.

– Dessvärre får man gaser i magen av kål och eftersom kålen innehåller svavelinnehållande ämnen sprider fisarna en inte alltför angenäm doft.

Men det faktum att kålen ger upphov till gaser är ett bevis på att den är bra för magen och dess bakterier. Gaserna bildas nämligen när bakterierna knaprar i sig alla nyttigheter. Något att trösta sig med nästa gång det slunkit ner några kål-kompisar!

LÄS OCKSÅ: 6 bra anledningar att fisa utan att skämmas (det är nyttigt för dig!)

3 ovanliga kålsorter

Mizunakål

Mizunakålen kallas också kyona eller japansk senapsört. Mizunakålen har gröna tunna blad och är släkt med rucolan. Har en mild smak som påminner lite om senap. Passar till pastarätter eller i sallader.kallas också kyona eller japansk senapsört. Mizunakålen har gröna tunna blad och är släkt med rucolan. Har en mild smak som påminner lite om senap. Passar till pastarätter eller i sallader.

Tatsoikål

Tatsoikålen, en knaprig kålsort som är väldigt mild i smaken. Passar bra till sallader, stekt som tillbehör eller i juicer. Precis som all annan kål är tatsoikålen en riktig hälsobomb, full av en drös viktiga näringsämnen.

Paksoikål

Paksoikålen härstammar precis som tatsoi och mizuna från Kina och Japan. Påminner till utseende om mangold men är nära besläktad med kinakålen. Paksoi kan ätas både rå och tillagad men lämpar sig inte för infrysning eftersom den innehåller så mycket vatten.

Foto: iStock

LÄS OCKSÅ: Cécile Dormeau illustrerar verkligheten många (män) inte vill se – så kul!

Och när vi ändå är inne på nyttigt. Så här gör du urgoda och nyttiga chokladbollar!

NUVARANDE Kan olika sorters kål göra oss friskare? (Ja, de är riktiga livräddare)
NÄSTA Paolo Roberto – vem svingar du egentligen mot i #metoo-fajten?