Kronisk smärta har ofta inte med skador eller olyckor att göra, utan det är en smärta som uppstår över tid när vi använder kroppen. Det finns olika medel som lindrar smärtan. amelia har pratat med Karin Jensen, forskare vid institutionen för klinisk neurovetenskap på Karolinska institutet.

Karin Jensen, forskare vid institutionen för klinisk neurovetenskap på Karolinska institutet.

Hur påverkas man av att leva med en långvarig eller kronisk smärta?

– Det påverkar ofta hela ens livssituation, eftersom även orken och sömnen berörs. Det är ett problem att man inte återhämtar sig ordentligt. Det kan också påverka psyket, att man blir nedstämd och situationen känns hopplös om man inte får tillräcklig smärtlindring.

Vad är den vanligaste orsaken?

– Det är smärta i rörelseorganen, som artros. Det har alltså oftast inte med olyckor eller arbetsskador att göra, utan smärta som uppstår över tid när vi använder kroppen.

Vilka behandlingsmetoder finns?

– Oftast rekommenderas en kombination av läkemedel, sjukgymnastik och psykoterapi, det sista för smärt- och sömnhantering. Så att man både får hjälp att kunna återgå i arbete, men också med att få tillbaka livslusten. Via sin husläkare får man en remiss till särskilda smärtteam.

Är det någon skillnad på hur män och kvinnor drabbas?

– Kvinnor drabbas i högre grad än män av kroniska smärtsjukdomar, och man vet inte riktigt varför.

När det kommer till fibromyalgi är 80 procent av de drabbade kvinnor, men vid kroniska ryggbesvär är det mer jämnt mellan män och kvinnor.

Programledaren Yvette Hermundstad, berättar att hon blev fri från smärta med hjälpt av yoga. Hur funkar det?

– I nervsystemet finns en egenskap att smärtsignaler kan förstärkas, till exempel om vi är rädda. Men där finns också förmågan att vrida ner signalerna, något som ibland kallas för  smärtbroms”. Hjärnan kan också hjälpa till att dämpa smärtsignalerna. Den smärtbromsen kan ha påverkats positivt av yogan. Det pågår just nu sådana studier, där man testar hur smärtsignaler påverkas av yoga, meditation och tai chi.

Yvette Hermundstad tipsar: Därför ska du testa yoga

1. Yogan var avgörande för mig för att landa i bättre tillstånd. Utforska om träningsformen kan hjälpa även dig.

2. Hitta en yogainstruktör som ger dig förståelse för grunderna, inspirerar och skapar nyfikenhet hos just dig.

3. Hitta egentiden. För tio år sedan fick jag en fråga av min yogainstruktör: ”När har du din timme?” Chocken: ”En egen timme, som småbarnsförälder?” Hennes förvåning över obefintlig egentid fick mig att hitta tid. Bestäm dig. Kanske är det en kvart, men den finns.

4. Skapa din egen rutin! Kopiera det som passar just dig från klassen och plocka med hem till din egen yogamatta. Kanske är det till en början tre olika positioner. Kör dessa, varje morgon.

5. Strunta i namnet på yogaformen. Att vara närvarande i det du gör just nu – i rörelser och i kontakt med andningen – är viktigare än namnet på disciplinen.

Av: Henrik Lenngren

Häng med amelia på träningsresa till Kreta i maj!

NUVARANDE Kvinnor drabbas i högre grad av kronisk smärta – här är vanligaste orsaken
NÄSTA Vinterstudions Yvette Hermundstad – yogan gjorde mig smärtfri efter olyckan