Gurkmeja – mirakelkur eller rena bluffen – amelias dietist reder ut

Från helt vanlig krydda till en av våra hetaste hälsotrender. Gurkmejan sägs vara en kraftfull antioxidant med antiinflammatoriska egenskaper. Men stämmer det verkligen?

Svenskar hakar ofta på nya hälsotrender och betalar ganska mycket om det är något de tror på

För några år sedan talades det mycket om ”golden milk” i Los Angeles, Kalifornien, det vill säga gurkmeja som blandas med en mjölkdryck som havremjölk eller mandelmjölk. Och det dröjde inte länge förrän vi började anamma den gyllene drycken även i Sverige. Populariteten har hållit i sig och idag väljer många att shotta gurkmeja i stället för att ta en shot med sprit på krogen.

LÄS OCKSÅ: Gurkmeja- och ingefärsshot – bästa sättet att rivstarta dagen

gurkmeja_nyttigt1

– Svenskar är ofta early adopters när det gäller nya hälsotrender, och folk är beredda att betala ganska mycket om det är något de tror på, säger Kajsa Asp Jonson, dietist.

Gurkmeja tillhör familjen ingefärsväxter och den används inom den indiska läkekonsten ayurveda och traditionell kinesisk medicin, på grund av dess många hälsofrämjande egenskaper.

LÄS OCKSÅ: Recept på ”guldmjölk” – superdrycken med gurkmeja

Men vilka är då dessa egenskaper?

I både färsk gurkmeja och i pulverform finns ämnet kurkumin. Det är en kraftfull antioxidant som bland annat sägs ha antiinflammatoriska egenskaper, stärka immunförsvaret och främja matsmältningen. Det finns också studier som visar att det är bra för huden, renar blodet och motverkar smärta i lederna genom att öka f lexibiliteten och minska svullnader.

Livsmedelsverket har inga specifika rekommendationer när det gäller gurkmeja men kurkumin är en godkänd livsmedelstillsats med E-nummer E 100. Enligt Veronica Öhrvik, nutritionist på Livsmedelsverket, visar forskningen att gurkmeja är antiinflammatoriskt. Men när det gäller andra saker, exempelvis effekten vid ledbesvär, ger inte studierna tillräckligt klara besked.

Oavsett vad studierna visar påpekar dietisten Karin Magnusson att det kan föda en positiv spiral av hälsosamma val om man exempelvis startar dagen med en gurkmejashot.

– Om man dricker en shot med gurkmeja på morgonen så sätter det en ton för resten av dagen. Vi vet att det är nyttigt och inte har någon negativ effekt, så varför förkasta det innan man har provat?

Hon menar att alla skulle må bra av att äta gurkmeja i förebyggande syfte. Vid besvär är en vedertagen rekommendation en matsked om dagen, annars kan det räcka med en eller två teskedar.

Kroppen kan ha svårt att ta upp kurkumin, men om man äter det tillsammans med svartpeppar ökar ämnet piperin upptagningsförmågan.

Kilopriset på gurkmeja ligger runt 300–500 kronor. Men då en daglig gurkmejashot inte kräver mer än en tesked skulle ett kilo räcka till över ett års konsumtion.

– Man kan se det som en investering i sin hälsa. Varför inte ta chipspengarna och lägga dem på gurkmeja? Eller börja äta mindre kött och mer bönor samtidigt så blir det ingen skillnad i ekonomin, säger Karin Magnusson.

Gurkmeja är bara ett av många livsmedel som blivit så kallade superfoods, som vi plötsligt känner att vi behöver för att må bra. Dietisten Kajsa Asp Jonson är kritisk mot quick fixtänket och menar att helheten riskerar att glömmas bort.

– Om du tänker dig en pyramid ska hälsosamma matvanor vara den breda stabila basen. Sedan kan man lägga till lite småfix på toppen. Ibland känns det som om pyramiden står uppochner, med för mycket fokus på detaljer.

Hon menar att en bra bas är viktigare än specifika kryddor när det gäller den antiinf lammatoriska effekten. Allt vi äter påverkar våra tarmbakterier och särskilt fibrerna är viktiga.

– Om vi boostar våra tarmbakterier så mycket som möjligt kommer de att ge oss ett bra försvar på insidan, säger Kajsa Asp Jonson.

Av: Frida Anter Foto: iStock

Kickstarta hösten med amelias träningsresa till Mallorca 15–22 september 2017!