Ny forskning visar: Det finns tre typer av selfie-tagare, vilken är du?

Vi som tar selfies (ja, vi erkänner!) kan tydligen delas upp i tre kategorier beroende på vilken typ av selfies vi lägger upp. Antingen är man en kommunikatör, själv-dokumentatör eller själv-publicist. Nyfiken på vad de betyder och vilken du stämmer in på? Läs vidare!

Det finns selfies och så finns det selfies. Något de flesta redan har märkt är att ens sociala medie-flöden är fyllda av unika selfies där den ena inte är den andra lik. Nu menar forskare att man kan delas upp i en av tre kategorier beroende på vilken typ av selfies man lägger upp.

Amerikanska ELLE refererar till en studie från Birgham Young University där man undersökt vilka olika faktorer som får människor att ta selfies av sig själva. Är det egoism som ligger bakom? Eller lägger man upp selfies för att kommunicera med andra, eller kanske för att uttrycka ett ställningstagande? Anledningarna kan vara många och chansen är stor att ens intentioner är omedvetna!

Studien utfördes genom att deltagarna fick rangordna påståenden om varför de tar selfies vilket resulterade i tre tydliga grupper av selfie-tagare: kommunikatörer, själv-dokumentatörer och själv-publicister.

Selfie-tagare nummer 1: Kommunikatören

Kommunikatörer laddar upp selfies för att kommunicera med- och skapa en relation till sina följare. Dessa typer av selfies är vanliga bland människor som brinner starkt för exempelvis välgörenhet eller politik och vill uttrycka detta i sina sociala medie-kanaler. Ett exempel är Lady Gaga som innan valet i USA använde sin Instagram som en politisk plattform genom att ladda upp bilder med politiska budskap.

Let’s go you modern suffragettes, go put on your hats and #GoVote 🎤 ”Corsets Off!”

Ett foto publicerat av xoxo, Joanne (@ladygaga)

Selfie-tagare nummer 2: Själv-dokumentatören

Är du selfie-tagare av kategori nummer två använder du Instagram och andra sociala medie-plattformer som ett sätt att dokumentera ditt liv på, med fokus på speciella upplevelser, moment och stunder. Själv-dokumentatören vill dela sina bilder så att världen får se vad som försiggår i dennes liv, men förväntar sig inte en tvåvägskommunikation med sina följare på samma sätt som ”Kommunikatören” gör. Ett exempel på denna typ av selfie-tagare är resebloggare. Kiersten Rich, som står bakom Instagramkontot @theblondeabroad, låter genom dokumentation av platser hon besöker sina 315 000 följare få en daglig inblick av hennes liv: som en dagbok.

For me, #TravelMeans self-growth. It reminds me just how confident I can be – especially when traveling on my own. It pushes me to my limits and gets me out of my safe routine. It opens my eyes to see unconditional beauty in both people and places despite our differences. It allows me to live from a space of joy, gratitude, wonder and awe. And, most importantly, it broadens my mind to the incredible possibilities of life. •••••••••••••••••••••••••••••••• What does travel mean to you? Join the conversation w/ @Janbala and share what #TravelMeans to you! •••••••••••••••••••••••••••••••• #spon #Iceland #travel #wanderlust

Ett foto publicerat av Kiersten • The Blonde Abroad (@theblondeabroad)

Selfietagare nummer 3: Själv-publicisten

Tänk Kim Kardashian, Selena Gomez och vår svenska influencer/bloggare Angelica Blick. Själv-publicisten behöver ingen PR-assistent: hen är en mästare på selfies! ”(Själv-publicisterna) är personerna som älskar att dokumentera hela sina liv” säger en av författarna, Harper Anderson, till ELLE om kategorin. Inte bara dokumenterar de sitt liv i selfies utan gör även sitt bästa för att framställa sig själva och sin vardag i ett positivt ljus. Aningen förvånande är denna gruppen den minsta av de tre i studien.

throwback selfie 💕

Ett foto publicerat av Kylie (@kyliejenner)

Nå – vilken selfie-typ är du? 😉

Vill du se mer sånt här? Gör som tusentals andra och gilla amelia på Facebook och Instagram!