Men vad gör du, Rickard? Tv-profilen om sin sexiga reklamfilm

Första gången jag såg Rickard Sjöbergs sexiga reklam för Postkodlotteriet undrade jag lite vad han höll på med. En månad senare undrade jag fortfarande – så jag ringde upp honom.

Programledaren Rickard Sjöberg hade precis gift sig när Postkodlotteriets reklam ”sexig Rickard Sjöberg” började sändas i slutet på sommaren.

I klippet, som visats nära 30 000 gånger på Youtube, upplyser tv-profilen om lotteriets nästa grannyra genom att slicka sig om munnen och säga ”come on baby, grrr”.

– Det är ju gravt överspelat. Jag tror inte att Annika fallit för mig om jag använt den här typen av sexighet, konstaterar Rickard Sjöberg.

Reklamen väcker en del frågor. Till exempel: ”… vafan?” och ”hur blev det såhär?”

– Ursprungstanken var att göra en sketch där mitt postkodsleende hade fastnat. Men på inspelningen fick någon idén att jag skulle improvisera med olika känslolägen framför kameran, förklarar Rickard. 

– Det kan vara obekvämt att visa en sida av sig som inte synts förr, men jag bestämde mig för att stämpla gasen i botten och inte censurera mig själv, sen fick producenterna ta ansvar för om det blev bra eller ej.

Kanalen valde en ”arg” och en ”sexig” variant av reklamen, och Rickard Sjöberg tog semester. Och började med tiden noja över vad han gjort.

– Satt jag och slickade mig om munnen sådär? Det har jag aldrig gjort förut.

Han bad om att få se klippen innan den sändes. Och när han gjorde det skrattade han av lättnad.

– Man ser ju att det är någon som sitter där och leker. Jag tror att många blir obekväma, men vill titta ändå för att det är kul. Andra vill säkert stänga ner direkt. 

– Jag har varit en typ av Rickard i tv i 20 år, glad polerad och välkammad. Det var kul att visa en annan. Jag tar inte mig själv på så stort allvar att jag inte kan släppa iväg en sån här sak. Glädje sorg tyngd och trams ska få bo granne med varandra. Det är så livet är.