Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa amelia i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Dagmar designar årets Rosa band

Den 1 oktober drar årets Rosa bandet-kampanj igång igen. Den här gången är det designertrion bakom klädmärket Dagmar som designat årets Rosa band. 

Varje år får drygt 7 000 kvinnor i Sverige veta att de drabbats av cancer. Sedan 2006 har Cancerfonden låtit en känd svensk designer utforma det  rosa bandet. I år har uppdraget gått till systrarna Kristina Tjäder,  Sofia Wallenstam och Karin Söderlind från klädmärket Dagmar. 

 - Vi ser det som ett stort ansvar men också en ära att få formge  årets  version av rosa bandet, säger Karin Söderlind i ett pressmeddelande. 

I Sverige finns det två organisationer som arbetar med Rosa Bandet, Cancerfonden och patientorganisationen BRO (Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation). BRO förvaltar Bröstcancerfonden och säljer det enfärgade ceriserosa bandet.

I amelia nummer 21, som kommer ut i butik 27 september,

har vi som vanligt en stor Rosa bandet-special med fokus på kampen mot bröstcancer.