Det här var SÅ 2013 – här är årets 24 hetaste fenomen

Varje år har sina hittar. I år har det varit ovanligt många YouTube-fenomen som fått oss att spela dem om och om igen. Här är hela listan på vad som egentligen har här under 2013.

1. Vi snappade upp YOLO, som står för You Only Live Once, blev en av årets absolut mest använda internetuttryck.

2. Vi ville ALLA testa 5:2-dieten. Det blev en braksuccé, trots att det framkom i en intervju att grundaren av dieten inte längre använder sig av den, utan kör på 6:1 istället.

3. Vi delade länkar på Facebook. Många var hittarna som fick viral spridning, som till exempel The Epic Split, men förstås också den virala succén 29 sjuka grejer från din barndom som dina barn aldrig kommer att få uppleva som fick 8515 (!) delningar på det sociala nätverket Facebook.

4. Vi lyssnade på Macklemore & Ryan Lewis, vars låt Can't Hold Us har spelats flest antal gånger på Spotify i år.

5. Vi kollade på Netflix. Året när många snackade om (och skaffade) den nya tv-tjänsten var helt plötsligt här.

6. Och för den som så hade skaffat Netflix var tv-serien House of Cards det som rullade i rutan.

7. Sedan var ju andra delen av filmserien Hunger Games här och då var det bara att bänka sig i biofåtöljen. För redan på premiärdagen hade nästan 50 000 lagt biopengar på den här filmen.

8. Vi hade koll på kändisbabyboomen. Charlotte Perelli fick sitt tredje barn Adrian efter att ha stått på scen nästan inpå sista dagen innan förlossningen.  Och så fick ju bloggerskan Blondinbella och maken Odd sonen Gillis.  Bland annat.

9. Vi diggade Avicii. Pojken med guldbyxorna har inte bara fångat musikälskares öron. Han har även fångat deras mammors hjärtan efter att ha proklamerat avstånd från alkohol och att samla in pengar till välgörande ändamål. Rockikon och svärmorsdröm i perfekt harmoni.

Avicii. Källa: Bulls. 

10. Vi (eller våra barn (kanske båda)) läste Cirkeln-trilogin. Den sista delen i serien kom ut i år och därmed blev det kö för alla fans när den släpptes. 

11. Vi gjorde Bitstrips. De digitala seriestipparna fyllde vi med våra Facebookflöden med egenhändigt knåpade historier kring vårt vardagsliv.

12. Vi spelade Candy Crush. Var du än tittade (när folk hade en stund över) spelade de Candy Crush på sin smartphone. 

13. Barnen samlade på Victoria's Secret parfymer. För de yngre blev det här årets objekt som de kunde byta med varandra, enligt många bloggare. 

14. Vi kikade på Ylvis. YouTube-succén The Fox (What does the fox say?) som hittills har cirka 299 000 000 visningar fångade många med sin enkla text.

15. Vi tog selfies. Årets ord enligt Oxford Dictionaries, som också blivit upphov till en stor debatt kring det självupptagna fenomenet, framför allt efter att den här bilden publicerades.

16. Vi hyllade Madeleine. Det här har varit den yngre prinsessans år. Först giftermålet med amerikanen Chris O'Neill. Sedan gravid samma år. Och så fick hon två böcker skrivna om sig. Den ena om hennes privatliv. 

Madde! Källa: Bulls. 

17. Vi kämpade tillsammans med Kristian Gidlund. Journalisten och skribenten som tog alla med storm med sin starka historia om hur cancern angrep honom och hur han lät sin blogg vara som ett öppet fönster in i hans värld.  Han somnade in den 17 september 2013. 

18. Vi tittade på Anna Wahlgren i Skavlan. Hon ville försvara sig mot angreppen från sin dotter Felicia från tidugare Skavlan-säsonger. Hennes medverkan blev en av de mest omskrivna i år, bland annat efter att programmet fälldes för opartiskhet av Granskningsnämnden. 

19. Vi gjorde Harlem shake, dansen som tog alla med storm. Alla ville göra den. Alla gjorde den. 

20. Eller så dansade vi till Gagnam Style som numera har fått över en billion visningar på YouTube. 

21. Vi kollade på PewDiePie. Göteborgaren och gamern som med hjälp av sin kvickhet erövrat hela världen via klipp på YouTube. 

22. Vi läste öppna brev. Helt plötsligt ville många, som till exempel My Vinberg, Borzoo Tavakoli, och Jonas Hassen Khemiri skriva om sina åsikter en form som många tyckte om.

23. Vi lyssnade på podcasts. Året när det nygamla radioformatet slog igenom på riktigt. Det producerades fler podcasts än någonsin i år.

24. Vi älskade Grumpy Cat, den sura katten som tog hela världen med storm tack vare sitt underbett, generösa ägare och roliga meme-makare runt om i världen. Tack för alla skratt!

Gott Nytt 2014!

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Gör som över 200 000 kvinnor – läs amelia! Se erbjudande!