Olika behov av sex och närhet, vem som gör mest där hemma och otrohet. Det är tre vanliga orsaker till svåra dippar i ett förhållande. Här är relationsexperten Charlotte Sanders råd.

1. Otrohet

Exempel: Din partner har varit otrogen, en eller flera gånger. Men ni älskar fortfarande varandra och vill försöka rädda relationen. Ni vet bara inte hur.

Titta på vilka tankar och känslor som du inte delat med din partner. Våga lyssna på varandra

Experten: Låt ”hitta tillbaka till varandra”-processen ta tid. Även om du inte accepterar själva otroheten kanske du ändå kan förstå en del av din partners tankar och känslor som lett till själva handlingen. Kanske har ni levt parallella liv? Skärskåda dig själv. Titta på vilka tankar och känslor som du inte delat med din partner. Våga lyssna på varandra, utan att ta åt er. Försök att neutralt betrakta och sortera det som sägs. Var tydlig med dina behov till den som varit otrogen, att du kanske behöver älta och fråga om och om igen, för att känna att din partner är ärlig. Om du istället är den som varit otrogen kanske du behöver sätta en gräns om det blir för mycket ältande, som detaljer kring själva sexet, till exempel. Det är okej att säga ifrån att ältandet inte alltid leder relationen framåt, utan bara riskerar att göra såret större.

2. Olika sexbehov

Exempel: Stressiga småbarnsår eller bara inte lika mycket lust. Du och din partner har olika stora behov av sex vilket skapar obalans och irritation i förhållandet. Till slut är det allt ni tänker på och romantiken känns som ett minne blott.

Experten: Först och främst måste ni ta reda på varför obalansen uppstått. Är det något känslomässigt som kommit emellan eller beror det på yttre faktorer som arbetsbörda, relationer runt omkring som påverkar (som släkt eller vänner) eller problem som påverkar orken och känslorna?

LÄS OCKSÅ: amelias stora sexundersökning – vi tänder på att bli masserade!

Tänk på att närhet och fysisk beröring inte måste sluta i sex. Börja “kärleksdutta” varandra. Det innebär att ni rör vid varandra, utan krav, fem gånger om dagen. Det kan vara alltifrån en klapp på kinden eller kram till att säga några fina ord eller se varandra i ögonen. Prata med varandra om vad ni längtar efter och hur det var när ni träffades. Jämför er inte med andra par, det viktigaste är att ni hittar balansen i ert eget sexliv. Om ni bygger närhet och vänskap under tider av sextorka kommer lusten tillbaka igen.

3. Arbetsfördelningen

Exempel: ”Jag är trött på att alltid städa”, ”Du hjälper aldrig till!”, ”Ikväll är det din tur att lägga minstingen, jag har gjort det varje kväll hela veckan nu!” Känner du igen dig? Bråk om vem som gör vad, och hur mycket, där hemma blir ofta en negativ spiral som är svår att ta sig ur.

Experten: Här krävs två omedelbara handlingar: gränssättning och förhandling. Vad är det viktigaste i fördelningen av sysslorna för dig och din partner? Vad kan, eller vill, ni absolut inte göra? Se det som ett projekt och kör en testperiod där ni byter eller turas om med olika arbetsuppgifter. Utvärdera efter ett par veckor. Kanske kan ni ta in extern hjälp eller har släktingar som kan ställa upp och hjälpa till ett tag. Var tydlig med hur det känns för dig när du upplever att du får dra ett för tungt lass och berätta om vilka konsekvenser det får. Du blir kanske inåtvänd, bär på ilska och/eller stänger av sexuellt. Berätta hur du ser på situationen. Känner du dig ensam? Det är inte alls säkert att din partner förstår sambandet mellan arbetsfördelningen och era bråk kring det här. Var tydlig utan att för den skull skuldbelägga din partner.

LÄS OCKSÅ: 8 enkla tips till jämställdhet – börja redan idag!

 

NUVARANDE 3 vanliga relationskriser – och så hanterar ni dem
NÄSTA Pernilla Wahlgren – Glad och tacksam (över livet, familjen och karriären)