Anton Corbijn är fotografen som alla vill jobba med

U2, Depeche Mode och Per Gessle – alla vill de jobba med fotografen Anton Corbijn. Men artisternas favorit plåtar bara dem han själv gillar.

Anton Corbijn föddes i holländska Strijen och inledde sin karriär 1975 med att fotografera den tyska musikern Herman Brood som han såg spela på ett café i Holland. De båda inledde ett samarbete som gjorde att många fick upp ögonen för Corbijns fotografier. Bilderna gav känslan av att vara dokumentära men var i själva verket noga arrangerade, något som fortfarande karaktäriserar Corbijns arbete.

I tjugoårsåldern flyttade Corbijn till London där han fick jobb på tidningen New Musical Express. Det sägs att musiktidningens dåvarande chefredaktör Neil Spencer fick ett foto föreställande Elvis Costello i sin hand. Det var taget av Corbijn och med en gång bestämde han sig för att anställa honom på stört.  

Corbijns samarbete med musikpressen var framgångsrikt, men för den sakens skull inte problemfritt. Den unga fotografen hade bestämda åsikter om hur hans bilder skulle se ut och presenteras och detta gick inte alltid ihop med vad tidningen ville. Hans signum – dunkla och ofta ofokuserade bilder där artisten knappt känns igen – var enligt många opassande för tidningarnas omslag. Det tyckte inte minst skivbolagen.
Men Corbijn nöjde sig inte med att enbart fotografera utan började även skapa den visuella imagen för bland andra Depeche Mode, Joy Division, New Order och U2. Han tog då inte bara fotografier av banden utan regisserade även deras videor och designade deras skivomslag, t-shirts, loggor och till och med deras scenshower.

Med tiden började Corbijn även göra musikvideor åt de artister han arbetade med. Själv har han sagt att dessa i det närmaste kommenderade honom att filma dem. Han ser sig som fotograf, men att han ibland sysslar med video för balansens skull och att han genom videorna har lärt sig att berätta. Inför en inspelning förbereder sig Corbijn genom att om och om igen lyssna på den låt som han ska spela in för att sedan, utifrån musiken, försöka hitta ett bildspråk som fungerar till.
Corbijn har bland annat regisserat musikvideor för artister som Nirvana, Coldplay och Johnny Cash.

Under senare år kan Corbijn även titulera sig långfilmsregissör. Hans hyllade debutfilm Control kom 2007 och handlar om det brittiska bandet Joy Divisions frontman Ian Curtis. Tre år senare gjorde även thrillern The American succé, med George Clooney i huvudrollen.
Framgångarna har också gett Corbijn en anledning att ta ordentligt betalt för sina bilder. När Per Gessle gav ut sitt album Mazarin var Corbijn fotograf. Det kostade lika mycket som hela produktionen av skivan.
”Men han levererar tre gånger så många användbara bilder som andra fotografer”, sa Gessle i en intervju.

I den aktuella utställningen visas porträttbilder av personer som Corbijn beundrar. Konstnären Damien Hirst, modeskaparen Alexander McQueen och musikikonen PJ Harvey är några som fått posera framför hans kamera. Projektet är självinitierat och har pågått sedan 2002. Kännetecknande för Corbijns fotografi är en avskalad estetik och en intim känsla i bilderna. Motiven är centralt placerade och allt oväsentligt är bortskalat. I samtliga porträtt från utställningen finns inslag eller gester som förstärker den porträtterades personlighet.

NUVARANDE Anton Corbijn är fotografen som alla vill jobba med
NÄSTA Brud & Bröllop