Nu sätter bloggarna trenden!

Glöm modeskapare, tidningar och trendvetare. Idag är det Blondinbella, Kenza, Michaela Forni, Rebecca Simonsson, Anna Hibbs och Kissie som sätter trender. Även för storleken på läppar och bröst.

– För två år sen skrev jag om en bra brunkräm och hade tagit en före- och efterbild. Det var min tjejkompis kräm och när jag skulle köpa den på NK dagen efter var den slutsåld.

– Vi vet inte vad som hände, helt plötsligt tog 40 stycken slut på en gång, sa de på NK. Det berättar bloggaren Petra Tungården (bubbleroom.se) i rapporten ”80-talister – så funkar de”.

Bloggare med tusentals läsare om dagen har blivit dagens kändisar. De är omslagstjejer, hyllas på galor som VeckoRevyns Blog Award, syns i reklamkampanjer och i tv-program som ”Fångarna på fortet”. Deras inflytande har växt lavinartat och de är både trendsättare och inspirationskällor för sina läsare.

Kläd- och skönhetsbutiker, frisörer och till och med plastikkirurger får nu snällt börja acceptera att bloggarna nu inte bara följer de rådande trenderna, de sätter istället egna trender. Isabella ”Blondinbella” Löwengrip, Michaela Forni och Kenza Zouiten är bara några av de bloggare som satt sitt namn på egna kollektioner eller designsamarbeten i år.

Rebecca Simonsson, 25, är nattklubbschef på Hells Kitchen i Stockholm. Hon bloggar på stureplan.se och har kallats Sveriges Lady Gaga för sina extrema outfits. Hon märker att hon sätter trender.

– Smink och hår verkar vara väldigt intressant för läsarna. De som gillar min stil brukar köra en light version av den. Det är jättekul att se hur man kan inspirera och vad folk gör av inspirationen.

Många stora bloggare skriver om hur de regelbundet genomgår olika behandlingar och tipsar om dem.

Användningen av så kallade ”fillers” som restylane och av botox sjunker i åldrarna.

– Nu är det inte ovanligt att 18-åringar kommer in på en skönhetsklinik för att spruta in en filler i läpparna eller botox i pannan, berättar Ulf SamuelssonAkademikliniken i Stockholm.

Sveriges största privata bloggare, Alexandra ”Kissie” Nilsson, är en av bloggarna som detaljerat skriver om sina injektioner i läppar och haka. När hon i vintras genomgick en omfattande bröstförstoring fick nyhets- och nöjessajten Nyheter24 följa med och dokumentera operationen. Kissie skriver att hon planerar att låta sin näsa få en omgång av kniven och är känd för att öppet kritisera andra bloggare eller kända personer för att de är ”fula” eller ”feta”. De cirka 150?000 unika läsare som varje dag är inne på Kissies blogg erbjuds också 10 procents rabatt på Adam och Eva-kliniken, om de nämner Kissie.

Enligt klinikens vd Natali Strandman har det genererat många nya kunder – inte sällan så unga som 18 år.

– Nu måste vi plötsligt ta ställning till om det är helt riktigt att ge 18-åringar läppförstoringar. Visst är de myndiga, men det händer ju att föräldrar ringer och är upprörda. Vi ska börja med konsultationer där vi kan samtala om ifall ingreppet är rimligt.

Hon berättar att det ofta ringer 15–16-åringar som vill behandlas.

– Så fort någon bloggare skriver om det senaste inom skönhetsvård och behandlingar så nappar de unga tjejerna. Oavsett om det gäller fransförlängning eller läppförstoring.

Stureplansbloggaren Anna Hibbs tycker att det är viktigt att vara öppen inför sina läsare om vilka ingrepp och behandlingar hon gör. Hon har bland annat fått botox, gjort bröstförstoring och frans- och hårförlängning.

– Jag vill inte hymla med något. Jag vet flera bloggare som gjort både det ena och det andra, men förnekar det när läsarna frågar. De ser perfekta ut och hävdar att det är naturligt. Var ligger tilliten i det? Om någon vill ha liknande tuttar eller läppar som jag så berättar jag gärna vad jag gjort, men jag brukar också säga att man ska tänka till både en, två och tre gånger innan man lägger sig på operationsbordet, säger Anna Hibbs.

Bland toppbloggarna finns inte enbart bloggare med injicerade läppar. ”Blondinbella” är fortfarande en av landets mest lästa bloggar och Isabella Löwengrip, som står bakom bloggen, tycker att det är synd att det har blivit så mycket fokus kring plastikoperationer och läppförstoringar i bloggarna.

– Tjejer som aldrig tidigare tänkt på storleken på sina läppar hittar nya komplex. Det gör mig arg. Många bloggläsare är 13–14 år idag, säger hon.

För att vara en motvikt till alla ”perfekta” bloggare valde hon för en tid sedan att visa en helt oretuscherad bild på sig själv, med finnar och allt. I somras kom också hennes bok ”Egoboost” ut i handeln – där fokus ligger på inre snarare än yttre skönhet.

Vad tycker du om bloggarnas påverkan på unga tjejer? Diskutera i Damrummet!

1. Jeansshortsen

Den största blogg-flugan föddes när Sofi Fahrman vek upp jeansshortsen ett varv extra, så att fickornas foder syntes. Snart syntes fodret på varenda fashionista i Sverige – och i våras fanns de att köpa under namnet ”Med kärlek från New York/Sofi Fahrman” på JC.

Effekt: – Shortsen tog i stort sett slut på tre veckor, säger Fia Håkansson Ingman, pr-ansvarig på JC om samarbetet.

2. Baseballjackan

Plötsligt ville alla ha en baseballjacka. Bloggaren Kenza var en av mängder av tjejer bloggade som baseballjacka-trenden.

Effekt: Bloggaren Kissie skrev att Gina Tricot fick lägga undan en till henne eftersom de tog slut så snabbt efter att hon skrivit om dem. Kenza beställde sin jacka från thejacketshop.com. Mängder av andra bloggare (och sannolikt deras läsare) gjorde snart likadant.

3. Acnebootsen

Acne sålde snabbt slut på ett par skor som hette Acne Track Shoes. Bootsen blev dock så populära och älskade att Rodeos modebloggare Karolina Skande drog igång en kampanj för att få Acne att re-lansera dem.

Effekt: 437 personer stöttade Karolinas Acnekampanj. Den lyckades och Acne valde att ta tillbaka skorna till sitt sortiment. Karolina fick då vara med och välja färg på skinnet.

Vad tycker du om artikeln? Vilket ansvar har bloggarna för unga tjejers självbild? Diskutera i Damrummet!

Nya numret av amelia Hår & Skönhet ute nu!

Artikeln är tagen ur amelia Hår & Skönhet 2010. Där kan du även läsa:

Proffsens guide till volymhåret

13 sidor festsmink

Så fick vi Hollywoodfrisyrerna

Detox schampo räddar håret från grön färg

Köp den i butik nu!

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

6 nr av amelia + hudvård från Emma S. för bara 199 kr. Köp nu!