Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa amelia i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Så här retuscheras små barn för att likna skönhetsprinsessorna på Kanal 11

I Kanal 11:s program "Toddlers & Tiaras" får vi se femåringar vaxa ögonbrynen och på handelsplatsenEtsy.comerbjuds du "snygga till" dina barnfoton – med skrämmande resultat.Idealet? Plastdocka.

Med den här bilden vill ett företag på Etsy.comlocka föräldrar at "glitz"-retuschera bilder på sina barn.

Stilen kommer från amerikanska skönhetstävlingaroch kan beskrivas som Barbie-docka uppskruvat till tusen.

Extrem sminkning, slät hy och och ögonförstorning (med mer glans) är vanliga inslag.

Du kan ofta välja hur hårt redigerad bilden ska vara.

Och kunderna verkar vilja börja i en tidig ålder.

Väldigt tidig.

Och nej, det är inget aprilskämt.

Flera olika företag erbjuder glitz-retuscheringar via Etsy.

Anette Hill, som varje år håller i ett tiotal skönhetstävlingar för barn i USA, beskriver skönhetsidealet som"ju pråligare desto bättre,och vi ursäktar oss inte för det."(läs mer i den härartikeln)

Barntävlingarna är en mångmiljardindustri i USA.Efter att realityserien "Toddlers & Tiaras" började sändas år 2009 vill allt fler (att deras döttrar ska) bli som seriens stjärna Eden Wood.

Bildkälla

I Sverige sänds programmet på TLC och Kanal 11. Så här beskrivs det på TLC:s hemsida.

Bildkälla

I klippet nedanför får vi följa med en femåring till skönhetssalongen där hon under protestskrik tvingas vaxa ögonbrynen (VARNING FÖR STARKA BILDER!)

 

Kanal 11 och TLC ägs av SBS Discovery. Företagets presschef Dan Panas kommenterar inslaget:

"Vi har full respekt för alla typer av reaktioner. Som tittare kan du bli nyfiken på, fascineras av och förfasas över Toddlers & Tiaras, och alla de känslorna är rimliga. Vi har dock inte nåtts av så många upprörda röster om programmet, men alla de som hör av sig lyssnar vi givetvis på och tar intryck av."

Läs också:

Så mycket sexigare har leksaker blivit sedan 70-talet

31 skrämmande exempel på könsstereotypa prylar våra barn utsätts för

Så här önskade vi alla bikiniannonser såg ut