Tappar du hår? 9 orsaker till varför - och hur det stoppas

Stress, vitaminbrist och graviditet är vanliga orsaker till att du tappar hår.

Foto: Istock

Stress, vitaminbrist och graviditet är vanliga orsaker till att du tappar hår.

Det är aldrig roligt att behöva samla upp högar med hår i duschen eller upptäcka stora tussar på hårborsten. Det flera orsaker till att du tappar hår, och ofta är det en indikation på att det är något i kroppen som inte stämmer. Var uppmärksam på dessa punkter, så kan håret snart bli som vanligt igen.

Ämnen i artikel:

Visste du att håret har en livscykel? Det är den tid det tar för det att bildas, växa och falla ut från hårsäcken. Varje dag tappar vi naturligt mellan 60 och 100 hårstrån från huvudet men det kan uppstå saker i vårt liv som gör att vi tappar mer, något många upplever som olustigt.

Den vanligaste typen av håravfall är androgen alopecia(manligt håravfall) som drabbar både män och kvinnor. Även olika sjukdomar kan påverka hårväxten, liksom cellgiftsbehandling, men här har vi valt att lista orsaker till håravfall som går att ta itu medsjälv.

1. För mycket A-vitamin kan orsaka hårförlust

För stort intag av A-vitamin kan göra att håret faller av, men så fort halterna minskar kommer håret att växa som vanligt igen.

2. P-piller

Foto: Foto: iStock

Hormonerna i p-piller kan påverka hårets livscykel och göra att du tappar hår. Testa att byta preventivmedel och se om det blir bättre.

3. Fysisk stress

Stressen över en olycka eller allvarlig sjukdom kan göra att du tappar hår, eftersom hårets livscykel påverkas av traumat. Ofta kommer håravfallet efter några månader. Den goda nyheten är att ditt hår kommer att återhämta sig när din kropp gör det.

4. Medicin

Om du äter antidepressiva mediciner eller blodförtunnande kan ditt hår påverkas. Om du upplever att du tappar mycket hår bör du prata med din läkare om att sänka dosen (om möjligt) eller byta typ av medicin.

5. För lite protein

Om du inte får i dig tillräckligt med protein kan kroppen försämra hårväxten. Ofta märks det efter några månader men genom att äta mer ägg, fisk, tofu och bönor kommer ditt svall att börja växa snart igen. Många proteinrika livsmedel innehåller dessutom mycket järn – win win!

6. B-vitaminbrist

Foto: Foto: iStock

Ett underskott av B-vitamin kan också påverka hårväxten men kan få en skjuts tack vare tillskott eller genom att du tänker på vad du äter. Exempel på B-vitaminrika livsmedel: Bönor, sparris, spannmål och ägg.

7. Gravid? Ja, då är det vanligt att du tappar hår

Foto: Foto: iStock

Många upplever att deras hår får en annan kvalitet under graviditeten, vilket beror på hormonförändringen i kroppen, och att de sedan börjar tappa det när bebisen är ute. Precis som en olycka kan en förlossning vara ett stressmoment för kroppen och därmed hårets livscykel, men några månader efter förlossningen kan du räkna med att håret börja bete sig normalt igen.

8. Kraftigviktnedgång

Att snabbt gå ned i vikt kan jämställas med fysiskt trauma och gör kroppen stressad. Även om viktnedgången kan vara positiv för dig kan omläggningen av matrutiner göra att du inte får i dig tillräckligt med B-vitamin, vilket påverkar håret. Ungefär sex månader efter en dramatiskviktnedgång blir håret som vanligt igen.

9. Järnbrist

Upp till var tredje svensk kvinna uppges lida av järnbrist, vilket kan leda till att håret trillar av. Däremot går det att förebygga genom att börja äta järntabletter eller järnrik mat som kött, broccoli, torkade aprikoser och mandlar. Be din läkare om ett blodprov för att få svar på om du behöver tillsätta järn.

Foto: Foto: iStock

LÄS MER: På väg att drabbas av utmattningssyndrom? Här är 7 tecken på att du är i riskzonen

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Gör som över 200 000 kvinnor – läs amelia! Se erbjudande!