Tinas bästa …

Sommardrink: ”Gin och flädersaft med en massa is.”
Resmål: ”Stranden!”
Strandplagg: ”Bikini. Jag unnar mig en ny varje år. Handlar utan att prova, men det brukar bli bra.”
Glass: ”Jag älskar sorbet.”
Läsning: ”Böcker, kokböcker, tidningar, ja, allt möjligt. Jag läser ganska mycket.”
Sommardröm: ”Ett hus vid havet vore mysigt, i Blekinge kanske.”
Avslappningsknep: ”Att springa! Jag älskar att springa och försöker få till det direkt på morgonen, annars blir det lätt att man tänker ’jag tar det senare’ men plötsligt sitter man där med ett glas vin i handen, och så bidde det ingen träning alls.”
Gräsmatteaktivitet: ”Jag lägger gärna ut en stor filt mitt på gräsmattan. Sedan bär vi ut leksaker och tidningar, sätter på skön musik, fäller upp ett parasoll och slår oss ner. Det är mysigt.”

Och så får man en slapp matsommar:

Tinas slappa matsommar

Om att ta med sig matiga picknickkorgar till stranden:
– Jag är helt kass på picknick. Jag brukar ha med mig en stor vass kniv och vattenmelon.
Om att laga lunch sju dagar i veckan:
– Det skulle aldrig falla mig in att laga lunch. Vi äter fil och smörgåsar.
Om att bjuda alla som tittar in på fika:
– Fika är jag inte så mycket för. Ibland köper jag hem en rulle mariekex eller handlar något från glassbilen.
Om att hinna laga middag varje kväll:
– Middagen är oftast ett hastverk, men smakar ändå ljuvligt där på uteplatsen.

 

Gör Tinas Lax med nypotatis och kaviargrädde

Du kan göra rätten utan lax och äta den som den är, kanske med halverade kokta ägg. Då kan du skippa även osten och sedan köra in det hela i ugnen. En perfekt ”jag har inget hemma”-rätt.

?  400 g kokt potatis från gårdagen
?  600 g laxfilé utan skinn
?  2 dl vispgrädde
?  0,5 tub kaviar (ca 85 g)
?  Vit- eller svartpeppar ur kvarn
?  1 dl riven lagrad gräddost

Gör så här: Värm ugnen till 225 grader. Lägg de kokta potatisarna i en ugnsfast form och tryck till med en gaffel. Skär laxen i 2 cm tjocka skivor och varva med potatisen. Vispa grädden och smaksätt den med kaviar och peppar. Bred ut kaviargrädden i formen så att den täcker. Toppa med riven ost och gratinera i ugnen i cirka 15 minuter. Servera rätten som en snabb vickning eller laga till den när grannen plötsligt dyker upp och är hungrig.

 

Och till efterrätt… grilla med vattenmelon och jordnötsås:

Grilla i förväg och sedan är det bara att klicka ut jordnötssåsen och servera.

6–8 portioner

?  1 liten vattenmelon (ca 2 kg)
?  Olivolja till pensling

Jordnötssås:
?  2 dl rostade och saltade jordnötter
?  2 msk vatten
?  0,5 citron, saften
?  2 msk olivolja
?  Ev 0,5 tsk salt

Gör så här: Mixa jordnötterna och cirka 0,5 msk vatten till en ganska slät röra. Tillsätt resten av vattnet och övriga såsingredienser och mixa lite till. Smaksätt eventuellt med lite salt. Skär melonen i klyftor eller i stora hela skivor som på bilden. Pensla melonen med lite olivolja och grilla i 2 minuter på varje sida. Den ska få ett tydligt grillmönster.

Charlie Drevstam

 

Läs hela intervjun med Tina och fler recept till sommarmat i nya amelia Sommar!