Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa amelia i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Tyckte du det var sexistiskt reklam? Kolla in de här annonserna

Kvinnor ser ofta rätt handlingsförlamade ut...

... och de gapar också med öppen mun. Väldigt ofta. Men jag tror inte det är meningen att de ska se ut som de säger något. Utom ett litet stön förmodlingen.

Den här kampanjen handlar om leksaker. Den ska visa vilken skada leksaksbilen Hot Wheels kan göra på Barbie. Och hur hon ser ut efteråt. Hon ler förstås fortfarande.

Återigen, kvinnor med öppna munnar som är något bakom liksom.

Hon sitter inte vid spakarna, om man säger så. Men är snygg.

Den här hiphop-stjärnan verkar tycka att den här planschen, för hans egen parfym, skickar precis det budskap han vill.

Veckans senaste tillskott. Copyn som borde ångra sig.

Det här är så ovanligt att man själv hajar till. Kvinnor i typiskt manliga poser. Med döda djur.

Foto: Gallery / Matthias Clamer/Bravo / 2012 Bravo Media

Det här en ny mat tv serie. Han ser kompetent ut. Hon ser ut som ett våp utan balans.

Kampanjen jag hoppas att de ångrar.

Bröst säljer bilar. Logiskt.

Det här är en annons för en dejtingsajt som mer eller mindre ser ut som en porrannons.

Tom Ford har ett känt bildspråk. Men det är lätt att haja till vid det faktum att kvinnor ofta är ologiskt nakna. Likaså i bilden nedanför.

American appareal är kända för sina sexistiska kampanjer och bildspråk. Här är bara två exempel:

(Vilka kvalifikationer skattar ni högst skulle du säga?)

Foto: http://www.tramsmail.se/ / Copyright to the owner

Det händer mycket med tvättmaskinen men mindre med arbetsfördelningen i hemmen.

Bilföretag är benägna att tappa omdömet rätt ofta...

Gamla kampanjer på 60- och 70-talet kunde ta det hur långt som helst. Källa: www.businessinsider.com

Hotellkedjor som ska locka med sexitiska budskap kan då en lätt, ja vad ska man säga, bedagad känsla.

Och i på sängen sitter en kvinna och tar sig för nacken. Har hon nackspärr? Antagligen inte.

Den här kampanjen kanske ni kommer ihåg?

Få kalorier gör landet snyggare helt enkelt. Logiskt.

Varför är det tjejerna som tar hand om - och killar som hugger huvudet av?

Den här kampanjen är från Svenska Mässan och blev faktiskt fälld av JO för sexitiskt innehåll. Den anspelade på fördomar om män som slöa.