Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa amelia i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

21 skrämmande exempel på könsstereotypa prylar våra barn utsätts för

Tjejer och killars leksaker ser ofta väldigt olika ut, och marknadsförs väldigt könsstereotypiskt.

Vi tog en titt på hur det kan se ut bland varor och hyllor för barn och vuxna i världen:

För ett par år sedan var det äggkartonger i Norge som blev snackisen i Sverige. Vi blev upprörda på Facebook och i media över tilltaget. Men tillverkaren tvådde sina händer och sa då "Inte vår uppgift att ändra könsstereotyper" till Dagens Media.

I Sverige blir det ibland ramaskri och indragna produkter när uppenbart könsstereotypa produkter lanseras. Så ser det inte ut i resten av världen.

1. Som i Lego-världen. Det viktigaste först. VAD är ungen, för det är inte bara ett barn va?

2. Bara så alla är med på vad vi pratar om här. Det handlar om könstereotyper.

Foto: Picasa 3.0

3. Tjejer får rosa grejer och killar blå.

4. Killar ska tydligen alltid gilla att göra farliga saker. 

5. För killar har händer som inte ser ut som tjejers. Deras händer är killhänder och därför måste de ha vantar för det. Som är gröna. Räcker det inte med "barnvantar"?

6. Det här säger allt.

Foto: © Twitter/KrystinaMeens

7. När män ska ta hand om barnen kan de ha en skötväska som ser ut som en vertygsväska. Med ritningar och allt. Eftersom ALLA män vet hur man snickrar.

8. Medan när kvinnor ska köpa verktyg kan de köpa blommiga och rosa saker. För att lätta upp den tunga uppgiften att slå i en spik?

9. Det finns många varor som är skapade enkom för en av oss. Alltså antingen för tjejer och killar. Till exempel tejp. Som vi ju hanterar så olika.

10. Eller byggleksaker. Skapad speciellt för tjejer. För tjejers fingrar fungerar ju så olika jämfört med killars. Det vet ju alla.

11. Därför gjorde penntillverkaren Bic en penna särskilt för tjejer. Som är lättare att klicka. Antagligen för att vi har så svaga tummar.

12. Det här är alltså en reklam för choklad, som barn äter.

13. "Nya leksaker för tjejer". Måste ens kön bestämma vad man vill leka med?

14. Men om killarna är starka så är tjejerna snygga. Balans på det sättet. Någon måste ju orka bära tjejerna när de svimmar.

15. Som sagt. Killar hjälper tjejer. För de behöver ju hjälp titt som tätt.

16. Eftersom tjejer inte ritar med svart färg. Varför skulle de?

17. Den här kan jag inte ens kommentera.

18. Killar ska uppfinna saker, lösa problem och leka med farliga saker. Tjejer, på deras hylla står en te-servis och instruktioner om hur man är som en prinsessa.  

Den här bilden är ett exempel på det kan se ut. Flera kedjor i Storbritannien hade som förslag att slopa skyltarna och låta barn och föräldrar bestämma själva.

19 Killar ska syssla med farliga saker, medan tjejer gillar mjuka saker och djur som de måste hjälpa.

20. Det börjar tidigt också. Pojkar är "busy" medan flickor är "sweet".

21. Känns som att bryta om lagen om man öppnar fel bok.

Även i år har svenska leksakskatalogerna genusneutrala bilder på barn som leker. Vi gick alltså från det här:

Till det här:

Och det här:

Och det blev en världsnyhet förra året.

Storbritannien och Frankrike följde efter. Nu återstår att se vad vi föräldrar väljer att köpa till våra barn. 

Vill du läsa mer - kolla här:

http://thesocietypages.org/socimages/2013/02/20/yes-were-still-gendering-everything/

http://pinterest.com/socimages/pointlessly-gendered-products/

Mer om sexism i det offentliga rummet här: 

Tyckte du det var sexistiskt reklam? Kolla in de här annonserna

Uppfostra barn könsneutralt - så gör du säger genusforskaren

Du kanske också vill läsa: 

"Du slåss som en tjej" – är det här världens viktigaste reklam?

 2 minuter och en liten tjej kommer att förändra ditt sätt att se på mat