Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa amelia i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Så blir du stor i sociala medier – Frida Boisens bästa framgångstips

Förr krävdes det att man hamnade på TV för att nå ut till en stor publik. Nu kan det hända vem som helst genom bara några klick. Vi frågade sociala medie-gurun Frida Boisen om hur man lyckas med något som många drömmer om idag: att bli stor i sociala medier.

Frida Boisen är ett namn du säkert känner igen. På något vis är hon en av dessa personer som syns och hörs överallt – men lyckas man med det egentligen? Vad är knepen att ta till för att nå ut genom de sociala mediernas sorl? Just detta frågade vi – och tro oss, det är intressant för såväl nybörjaren som veteranen!

Finns det något rakt svar på hur man blir stor i sociala medier?

– "Talk to the heart". För att bli framgångsrik i sociala medier behöver du nå ut till rätt målgrupp med rätt budskap vid rätt tillfälle. Det kräver att man tänker igenom frågor som: vem vill jag nå ut till? Vad vill jag uppnå med mina publiceringar? Vad är mitt budskap? Ge dina följare en nytta av att följa just dig.

Vad har varit din framgång?

Namn: Frida Boisen

Ålder: 42

Arbete: VP Digital chef och ansvarig utgivare för Bonnier Magazines & Brands. En av Sveriges mest välkända och bokade talare.

– Mod och passion! I grunden handlar det ofta om att våga följa sitt hjärta och sin idé. Det finns så många exempel på fantastiska saker som gjorts i sociala medier. Jag var med och samlade ihop 100 000 namnunderskrifter i Sveriges största folkinitiativ någonsin i svensk demokratihistoria – enbart genom sociala medier.

Unikt tillfälle! Lär dig allt om hur du lyckas i sociala medier:

Har du passionen och viljan för att nå ut till tusentals i sociala medier? Vill du bli en influencer eller kanske hitta rätt publik att marknadsföra dina produkter till? Vi har kunskapen. Missa inte Digital Academys kurs med Frida Boisen och kollegan Irena Pozar (chefredaktör och social media manager för Veckorevyn.com). Ett unikt tillfälle att ta del av två av branschens starkaste personligheters bästa knep och insikter. Klicka här eller på bilden för att läsa mer och boka:

5 ingredienser i en viral post

Tänk på innehåll, publik, tid och rum.

Spela på känslor: gärna i form av igenkänning.

Använd en stark öppningsbild och formulering.

Grip tag direkt – "en krokodilkäft som slår till".

Ämnen som gör folk lyckliga, arga eller som berör på andra vis är en hit.

Jag är en late adapter, är det för sent med sociala medier för mig?

– Absolut inte. Vi har nästan sju miljoner aktiva sociala medier-användare bara i Sverige. Vare sig du vill håva in kunder till ditt företag, bli en bloggstjärna, eller bara få kontakt med gamla vänner, är det här publiken finns. Startar du rätt Facebooksida idag, eller postar rätt Facebookpost imorgon, kan det ha nått hundratusentals personer bara på några dagar.

Slutligen, varför får vi inte missa din kurs?

– Sociala medier är den viktigaste plattformen vi har om du vill nå ut till en stor publik. Vare sig du är egenföretagare eller anställd. I min och Irenas kurs får du lära dig allt du behöver veta – vilket dessutom är hur roligt som helst! Passa på att ta chansen.

Läs mer om Digital Academys andra kurser här:

Så lyckas du med annonsering på Facebook

Videoproduktion i sociala kanaler

Så gör du sökmotoroptimering rätt och lätt

Google Analytics – Webbanalys och digitalt beteende

https://delivery.youplay.se/load.html?zone_id=1014&player=sp&part_id=137477&addons=000&time=0&disable_sharing=false