Ny studie: Män gillar inte karriärkvinnor

Hans och Hanna har exakt samma bakgrund, samma utbildning och samma jobb som toppchef och entreprenör. Det enda som skiljer är kön och namn. Men medan män gillar karriär-Hans, gillar de inte karriär-Hanna i samma utsträckning. Det visaren norsk studie.

I ett experiment fick 102 studenter ta del av en text och därefter svara på 13 frågor. Texten handlade om en framgångsrik karriärist och dennes yrkesbakgrund, personliga egenskaper och familj. Vad deltagarna inte visste var att karriäristen i hälften av fallen hette Hans Berg Jacobsen och i resten av fallen hette Hanna Berg Jacobsen.

När deltagarna sedan fick svara på frågor om vad de tyckte om Hans och Hanna visade det sig att fler svarande gillade Hans. Fler tyckte också att Hans verkade vara en bra ledare. Samtidigt uppfattades Hanna som mer egoistisk och som en sämre förälder än Hans.

Medan de kvinnliga svaranden uppfattade Hans och Hanna hyfsat lika, skiljde sig männens svar betydligt mer beroende på vilket kön karriäristen hade i texten. Bakom experimentet stårMarknadshögskolan i Oslo och tankesmedjan Agenda.

Så här svarade männen om hur de uppfattade Hans/Hanna:

1.

Jämförande svar från kvinnorna i experimentet blev 37 respektive 41 procent.

2.

Jämförande svar från kvinnorna i experimentet blev67 respektive 59 procent.

3.

AW = After work. Jämförande svar från kvinnorna i experimentet blev37 respektive 26 procent.

4.

Jämförande svar från kvinnorna i experimentet blev60 respektive 41 procent.

5.

Jämförande svar från kvinnorna i experimentet blev50 respektive 48 procent.

Du kommer också att vilja läsa:

Ny kampanj uppmärksammar hur vi dömer kvinnor efter vad de har på sig

Nu är det bevisat: Kvinnor kör bil bättre än män

Ny forskning: En power nap ger dig fem gånger bättre minne

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Gör som över 200 000 kvinnor – läs amelia! Se erbjudande!