Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa amelia i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Nina är Årets företagerska

Blod, svett och tårar ligger bakom succén för Årets Företagerska. Nina Ottosson från Karlskoga uppfinner och säljer hundleksaker i företaget Zoo Active Products.

 – Hundar lever ofta tråkiga liv, de behöver stimuleras!

Här är en av leksakerna, Dogsmart Hoffa.

Som nybliven tvåbarnsmamma kände Nina ett ständigt dåligt samvete för att hon inte hann aktivera och träna sina hundar som vanligt. Vid sidan av arbetet som sjukvårdsbiträde uppfann hon egna metoder som höll hundarna sysselsatta inomhus. Samtidigt föddes visionen om att fler skulle kunna använda de speciella och unika leksakerna. Nu har hon fått utmärkelsen Årets företagerska av Beautiful Business Awards.

 – Det är riktigt roligt, och det betyder oerhört mycket, dels för att det var min dotter som anmälde mig, och dels för att det ger mig mer trovärdighet, säger Nina Ottosson.

Många var  skeptiska till Ninas idéer och hävdade att man inte kan försörja sig på hundleksaker. Men år 1993 startade hon företaget Zoo Active Products som nyligen har blivit ett aktiebolag. De numera åtta medarbetarna arbetar på kontoret och i den egna fabriken i Karlskoga, men marknaden finns i hela världen. 

 – Vi finns i 25 länder och tanken är att utveckla produkterna ännu mer och sälja i fler länder, närmast på tur är USA och Australien.

Alla produkter är Ninas egna innovationer och företaget investerar kontinuerligt i produktutveckling, patent, mönster och varumärke. Varumärket är just Nina Ottosson. 

 – Det ligger blod, svett och tårar bakom produkterna och jag brukar kalla dem mina bebisar. Tanken är att ge hundar mental träning, de lever ofta tråkiga liv och är understimulerade. Hundarna får leta efter godis på olika sätt, till exempel genom att flytta på klossar, snurra på plattor och putta på bollar.

Beautiful business Awards arrangeras av driftig.nu och Öhrlings PricewaterhouseCoopers. Här är ett utdrag från motiveringen:

 

"Med detta nytänkande produktkoncept visar Årets Företagerska att en innovation inte behöver vara tekniskt avancerad för att nå framgång på såväl nationell som internationell marknad. Dessutom visar hon att hårt och uthålligt arbete tillslut ger resultat."

Läs mer om Beautiful Business Award 2009

Finalisterna i Beautiful Business Award 2009.

Till www.nina-ottoson.com