Debatt: Hur kan vi värja oss för sexreklamen?

Avklädda kvinnor ska sälja det mesta – parfymer, däck och underkläder, särskilt nu kring jul. Men hur blir vi av med den sexistiska reklamen om ministern inte vill lagstifta, undrar chefen för Veckans Affärer Kvinna, Camilla Wagner.

Camilla Wagner är chef för Veckans Affärer Kvinna.

I Sverige finns det regler mot könsdiskriminerande reklam. Med det menar man reklam som förstärker stereotyper av vad som är kvinnligt och manligt eller som upplevs kränkande. Ett brott som ligger i betraktarens ögon där gränsdragningen är rörlig. Men förenklat kan man säga att en bilförsäljare inte bör visa en kvinna i bikini bredvid bilen i sin annons, men om han säljer bikinier går det bra. Typ. 

 Objektifiering av kvinnors och mäns kroppar är en härskarteknik. I det här fallet syftar tekniken helt enkelt till att ta makt över våra konsumtionsvanor. Om vi inte följer idealen för hur kvinnor och män ”ska vara” blir inte vår konsumtion lika förutsägbar.

 Det känns som en helt övermäktig uppgift att tillhandahålla en motbild mot den kvinnobild som presenteras i det offentliga rummet. Jag kan själv känna att jag har svårt att värja mig. Hur ska jag då kunna rusta barnen?

 Läs hela debatten i det senaste numret av amelia (nr 25).

Behövs det tuffare tag mot sexreklamen, vad tycker du? Diskutera vidare i Damrummet. 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

6 nr av amelia + bäddset i fyra delar för bara 199 kr. Köp nu!