Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa amelia i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Därför är kollegorna bra för hälsan! Ingela, 44: “Jag har mitt tjejgäng på jobbet”

Vid kaffemaskinen och på fikapausen händer viktiga grejer, det är då du får tid att umgås med dina härliga kollegor! Något som enligt forskning även är bra för din hälsa. Vi har träffat fem kvinnor som berättar om hur de fick en bästis på jobbet. 

Innehåll: Jobb-bästis

1. Därför är det bra att ha en jobb-bästis

2. Experten: Viktigt att skilja på jobb och privatliv

3. Bästisar: Arbetsterapeuterna med stor åldersskillnad

4. Tjejgänget: Undersköterskan Ingela berättar

5. Lärarna Gabriella och Annika fann varandra

Har du en kollega som du även ser som din kompis? Grattis, till dig och till din arbetsplats som blir mer effektiv tack vare vänskapen som frodas.

Goda relationer på jobbet främjar nämligen en mängd bra grejer som samarbete, effektivitet, lojalitet, trivsel och dialog.

Det finns studier som visar att hövlighet, alltså enkla grejer som att säga hej till varandra eller vara hjälpsam, kan minska sjukfrånvaro och stressrelaterade problem på jobbet.

Caroline Wiklund, coach och stresspedagog, menar att goda relationer är viktiga för vårt välmående.

Caroline Wiklund, coach och stresspedagog.
Caroline Wiklund, coach och stresspedagog.

– En av de absolut viktigaste faktorerna för att känna tillfredsställelse i sitt liv är att man har goda relationer. Det innebär att det finns människor som genuint bryr sig om dig och som du bryr dig om. Jag tror att vi kan flytta in det perspektivet även på våra arbetsplatser. Det kanske inte är viktigt för alla att ha en vän som du även träffar utanför arbetet, men att det finns en eller flera personer som du känner tillit inför är viktigt för ditt välmående, säger Caroline.

LÄS OCKSÅ: Hjälp, jag får inte vara med i ”gänget” på jobbet – vad ska jag göra?

Hon nämner också studier som visar att vänskap, speciellt mellan kvinnor, kan reducera stress och ångest.

Visst är det underbart att ha en jobb-bästis! Och det har massor av fördelar.
Visst är det underbart att ha en jobb-bästis! Och det har massor av fördelar. Foto: iStock

Det bör dock poängteras att det inte handlar om ytliga vänskaper i sociala medier, utan om äkta vänskap, oftast med någon eller några få personer i din närhet.

Hur kan vänskap påverka stress?

– Ett av våra mest kraftfulla motgifter mot återkommande stresspåslag är hormonet oxytocin. Det frisätts bland annat vid beröring, fysisk aktivitet och när vi mediterar. Men det finns även andra sätt att öka produktionen av detta livsviktiga hormon. Bland annat frigörs oxytocin när vi umgås med andra personer, skrattar ihop och när vi ser på och bekräftar varandra. Det innebär att vänskap är en utmärkt väg till att reducera stress.

Det blir lätt långluncher när du och din jobb-bästis är i farten.
Det blir lätt långluncher när du och din jobb-bästis är i farten. Foto: iStock

Även om det tyvärr inte stämmer överallt börjar alltfler arbetsplatser värna om sociala aktiviteter och återhämtning. Att dricka en kopp kaffe med sina kollegor kan faktiskt ses som någonting viktigt.

– Många har tagit upp fikapausen igen efter att den "försvann" för kanske tio år sedan, då fika tillsammans ofta byttes mot egenkaffe vid skrivbordet. Jag tror att det bland annat beror på att fler upplever långvarig stress på grund av sitt arbete, säger Caroline.

LÄS OCKSÅ: Så länge varje dag jobbar kvinnor gratis: ”Utvecklingen går för långsamt!”

Hon påpekar också att det inte handlar om vad företaget eller chefen vill, utan att det faktiskt finns en lag om återhämtning.

– Det är fortfarande många, både chefer och medarbetare, som inte vet att arbetsgivaren har ett ansvar för att skapa förutsättningar för återhämtning på och i anslutning till arbetet.

Att säga god morgon eller dröja sig kvar vid kaffemaskinen för att höra vad kollegan gjorde i helgen är bra för arbetsplatsen, menar experter.
Att säga god morgon eller dröja sig kvar vid kaffemaskinen för att höra vad kollegan gjorde i helgen är bra för arbetsplatsen, menar experter. Foto: iStock

Vad kan man göra om man vill att ens arbetsplats ska bli bättre på att främja sociala sammanhang?

– Fokusera på vad som går att påverka på just din arbetsplats. Jobbar du på ett callcenter kommer det sannolikt att finnas andra strukturer och rutiner än om du jobbar som handläggare på en statlig myndighet. Det viktigaste är att skapa aktiviteter som funkar hos just er.

Ibland kan det handla om till synes små justeringar som kan få en enorm effekt, som att alla tar sig tid för att säga god morgon eller dröja sig kvar vid kaffemaskinen för att höra vad kollegan gjorde i helgen. Det kan också handla om att fira framgångar tillsammans, att ta sig tid för fika i anslutning till arbetsmöten och att ha friskvård tillsammans några gånger per termin.

Så om man vill fika med sina kollegor, finns det något bra argument man kan säga till sin chef?

– Ett bra argument är att arbetsglädje lönar sig. Flertalet studier visar att arbetsplatser där man har det bra tillsammans uppnår bättre resultat än andra.

 

Experten:

– Det är viktigt att skilja på jobb och privatliv

Att ha nära vänner på jobbet kan försvåra konfliktlösningar, menar Annica Hedbrant, som är arbetsmiljöutredare.

Annica Hedbrant, arbetsmiljöutredare.
Annica Hedbrant, arbetsmiljöutredare.

– En arbetskultur där man inte skiljer på roll och person kan vara familjär men göra att man värderar varandra efter annat än kompetens.

Finns det alltså risker med vänskap på jobbet? 

– Det beror på hur man definierar ordet vänner. Om kollegor även är vänner i det privata behöver de kunna skilja på jobb och privat, och oavsett agera professionellt och inkluderande gentemot alla på arbetsplatsen. Aktiviteter som anordnas utanför jobbet, som en aw exempelvis, ska självklart vara frivilligt att delta i och inte leda till att någon ställs utanför arbetsgemenskapen för att hen inte deltar. Att ha former där alla som vill kan äta lunch eller fika ihop under arbetsdagen är bra, men det måste också finnas öppenhet för dem som istället vill ta en promenad, äta lunch själva och komma ifrån arbetsplatsen en stund.

Hur ska man dra gränser mellan jobb och privatliv, och varför behövs det? 

– Människor är olika, och det måste ses som en självklarhet på jobbet att vi får vara det. Vi väljer sällan vilka personer vi jobbar med men ska oavsett det kunna samarbeta på ett bra sätt och tillsammans skapa en hälsosam och inkluderande arbetsmiljö. För somliga kan det vara problemfritt att låta arbete och privatliv flyta ihop, men för andra kan det vara viktigt att dra en gräns mellan de två sfärerna. Att definiera sådana gränser kan hjälpa till att freda återhämtning, fritid och privatliv i ett arbetsliv som upplevs gränslöst.

 

Så blev vi jobb-bästisar! Fem kvinnor berättar:

Arbetsterapeuterna Terese och Josefine:

– Vi startade en podd ihop

Arbetsterapeuterna Terese Palmberg och Josefine Leander Nilsson.
Arbetsterapeuterna Terese Palmberg och Josefine Leander Nilsson.

Arbetsterapeuterna Josefine Leander Nilsson och Terese Palmberg har jobbat tillsammans på Uddevalla sjukhus i tre år. Josefine började som praktikant, med Terese som handledare.

Josefine: Det var så härlig stämning och bra kollegor att jag ville tillbaka. Så när jag var färdig med studierna sökte jag jobb här!

Terese: Det får vi ofta höra, faktiskt, att vi har en bra kamratskap här på sjukhuset. Jag tror det beror på att vi är så vana vid att samarbeta, dela på uppgifter och hjälpas åt. Teamkänslan sitter i väggarna.

Hur gick ni från att vara kollegor till vänner?

Terese: Redan när Josefine var student kände jag att vi klickade! Vi hade samma värderingar och samma typ av humor. Men det som gjorde att vi blev kompisar var att vi delade en frustration ...

Josefine: Vi brinner verkligen för vårt yrke och störde oss på att det fanns så många som inte visste vad en arbetsterapeut är eller gör. Så jag tyckte att vi skulle starta en podd om det!

Terese: Jag svarade väl att "ja, ja, visst", så där som man gör fast man vet att det inte kommer att bli av. Men Josefine fortsatte med sitt prat om podden! Och till slut så bestämde vi oss för att köra.

Josefine: Vi köpte utrustning och spelade in det första avsnittet av Vardagsliv med Jossan och Tessan på fritiden! Att podda tillsammans var det som gjorde att vi blev bästisar!

Terese: Vi spelar in ett nytt avsnitt varannan eller var tredje vecka, men vi ses minst en gång i veckan och tränar dans eller fikar och pratar.

TERESE PALMBERG

Ålder: 43.

Familj: Sambo och sonen Neville, 12.

Bor: I Uddevalla.

Gör: Är arbetsterapeut på sjukhus. Driver podcasten Vardagsliv med Jossan och Tessan.

JOSEFINE LEANDER NILSSON

Ålder: 27.

Familj: Sambo.

Bor: I Uddevalla.

Gör: Är arbetsterapeut på sjukhus. Driver podcasten Vardagsliv med Jossan och Tessan.

Det är ju ganska stor åldersskillnad mellan er. Hur påverkar det relationen?

Terese: Vi har ju lite olika livssituationer, jag har barn och familj och Josefine har sambo. Men att det skiljer sexton år mellan oss är inget vi tänker på, för vi har så mycket gemensamt!

Josefine: Den enda gången man märker av åldersskillnaden är när vi pratar om hur det var när vi var unga och Terese börjar prata om telefonkiosker till exempel, haha ...

Terese: Jag håller verkligen med. Och ju mer vi umgås, desto mer inser vi hur lika vi är. Det känns som att ha hittat en tvillingsjäl!

Josefine, vad är det bästa med Terese?

– Hon sprider väldigt mycket glädje, vi delar verkligen humor. Och ända sedan jag var praktikant har jag känt mig trygg och lugn av att ha henne nära.

Terese, vad är det bästa med Josefine?

– Det är nog att hon är en sån glädjespridare som alltid hittar ett sätt att få en glad, även om man är nere.

Vilka är era bästa tips för hur man kan få en jobbkompis?

Terese: Det kan ju kännas lite speciellt, nästan som om man ska bjuda ut någon på dejt. Om man tycker det känns konstigt att bara fråga en person kanske man kan fråga några stycken kollegor om man vill ta en after work eller gå på bio.

Josefine: Eller kanske ha en spelkväll eller gå på något motionspass ihop! Jag tror också det är bra att våga öppna upp och dela med dig av vem du är.

 

Undersköterskan Ingela:

– Jag har mitt tjejgäng på jobbet

Undersköterskan Ingela Berg, till vänster, tillsammans med sina kollegor Charlotte Nilsson, Susanne Hjertström och Diana Fors.
Undersköterskan Ingela Berg, till vänster, tillsammans med sina kollegor Charlotte Nilsson, Susanne Hjertström och Diana Fors.

Ingela Berg arbetar som undersköterska på ett äldreboende utanför Norrköping. Hon har sju kollegor som hon även räknar som sina kompisar. De flesta i gruppen har jobbat tillsammans sedan 1999.

– Jag tror vi är unika på det sättet att vi vet allt om varandra och är så tajta. När vi har vikarier eller elever hos oss säger de alltid att vi är ett så härligt och glatt gäng! Det känns som om jag träffar mitt tjejgäng varje dag jag åker till jobbet!

Hur gick ni från att vara kollegor till kompisar?

– Vi har kämpat oss igenom flera stora livshändelser, som födslar, skilsmässor, kärlekar, sjukdomar, dödsfall, tonåringar ... Vi har varit öppna och stöttat varandra, vilket har format oss till den grupp vi är idag. Tid och öppenhet är det som har gjort oss till mer än bara kollegor.

INGELA BERG

Ålder: 44.

Familj: Gift och har tre barn.

Bor: I Skärblacka.

Gör: Är undersköterska på äldreboende.

Hur påverkar det er jobbsituation att ni är så nära?

– När någon av oss har en dålig dag pratar vi med varandra innan vi går ut och jobbar. Då är det lättare att göra ett bra och professionellt arbete sedan. Vi tror att vår fina sammanhållning smittar av sig på våra gamla på äldreboendet. När de ser oss ha roligt, skratta och stortrivas på jobbet mår de bättre! Många äldre kan uppleva en tuff tid när de kommer till ett äldreboende efter att ha lämnat sina egna hem, men när de ser vår trygghet i varandra känner de sig tryggare. Det skapar lite av en hemma-känsla, tror jag.

Har ni några tips till andra, hur gör man om man vill få en jobbkompis?

– Vi tror att det bästa du kan göra är att vara dig själv! Våga öppna dig, prata, skratta och bjuda på dig själv. Döm ingen, för vi är alla olika människor med olika bakgrund och olika förhållanden.

 

Lågstadielärarna Gabriella och Annika:

- Vi kan ventilera jobbiga saker

Lågstadielärarna Gabriella och Annika hittade varandra genom träningen.
Lågstadielärarna Gabriella och Annika hittade varandra genom träningen.

Gabriella Rydell och Annika Bernelöv är båda lärare på en låg- och mellanstadieskola i Stockholm. De har jobbat tillsammans i fem år, men det var först när de hamnade på samma avdelning som deras relation utvecklades.

Gabriella: De första åren på skolan jobbade jag med mellanstadie-elever, men när jag fick en lågstadieklass började vi ses betydligt oftare. I början hängde jag på Annika hela tiden och frågade saker, haha.

Annika: I början pratade vi främst om jobbrelaterade frågor, men så småningom började vi prata om annat också. Det visade sig att vi båda ville träna mer! Så vi gjorde slag i saken och började träna tillsammans två gånger i veckan.

Gabriella: Det är ju svårare att dra sig ur träningen när man har bestämt att man ska träna med någon.

Gabriella, vad är det bästa med Annika?

- Hon är klok som en bok och väldigt rolig. Vi har samma humor och kan flamsa och tramsa ihop. Men om någonting känns jobbigt kan jag alltid få stöd och goda råd.

GABRIELLA RYDELL

Ålder: 46.

Familj: Man och tre barn.

Bor: I Bromma, Stockholm.

Gör: Är Lärare.

ANNIKA BERNELÖV

Ålder: 42.

Familj: Sambo och ett barn.

Bor: I Bromma, Stockholm.

Gör: Är lärare.

Annika, vad är det bästa med Gabriella?

- Hon är jättesnäll och omtänksam. Hon ser om jag inte är på topp och bryr sig. Hon delar gärna med sig av kunskap och goda råd i såväl jobbsammanhang som på andra områden.

Hur påverkar det er jobbsituation att ha en nära kompis på jobbet?

Gabriella: Det är roligare att gå till jobbet! Även om någonting är jobbigt så vet jag att jag kan få stöd och att vi kan skratta tillsammans på kafferasten.

Annika: Det finns säkert några som tycker att vi är för flamsiga, men allt blir lättare om man kan skratta med någon. Man får ny energi. Humor är jätteviktigt för oss. Men det är också väldigt givande att ha en kompis på jobbet eftersom vi hela tiden utbyter idéer.

Gabriella: Jag tror det är viktigt att ha någon man står nära på jobbet. Det måste inte vara just en bästis, men någon du kan ventilera jobbiga saker med och som kan ge dig uppskattning och feedback.

Hur gör man för att försöka ta steget från kollega till vän?

Annika: Börja med att föreslå en fika. Eller fråga om personen vill ta en promenad på lunchen.

Foto: iStock, privat