Bygg om ditt varumärke och få ny fart på karriären!

Det personliga varumärket är viktigt för din karriär. Men om det man står för inte längre fungerar? Ja, då gäller det att som Linda Skugge, Alex Schulman och Linda Rosing snabbt som sjutton byta image och lansera ett splitter nytt jag.

I denna informationens tidsålder, med Internet och hundratals tv-kanaler, blir reklam och marknadsföring allt viktigare. Det gäller att synas, höras och märkas, att tränga igenom mediebruset. Det är därför naturligt att det personliga varumärket inte bara har blivit ett begrepp att räkna med utan också något allt fler yrkesmänniskor måste tänka på och arbeta med. Och ibland också arbeta om. För när det man står för inte längre fungerar, så gäller det att lansera sig själv och sitt varumärke igen – med några eller många förändringar.

Ta bara amelias egen bloggare Linda Skugge. En gång var hon känd som en arg tonårstjej som skrev arga krönikor om popmusik i Expressen. Sedan blev hon en arg mamma som skrev (mest arga, men ibland glada) krönikor om föräldrapolitik i Expressen. Nu har hon vänt image-blad en tredje gång och kanske tagit det allra längsta steget: Idag är Linda Skugge en driven entreprenör, en businesswoman i svart kostym som rattar det egna bokförlaget Vulkan. Hon skriver inte längre krönikor i en kvällstidning utan i Svenska Dagbladets näringslivsbilaga. Poptjejen som blev lattemorsa blev affärskvinna. 

Men hur ofta kan man egentligen byta sin offentliga persona? Kan vem som helst bli vad som helst?

– Linda Skugges varumärkesutveckling fungerar eftersom den är helt naturlig, säger Isabel Runebjörk,  expert på personliga varumärken. Det handlar inte så mycket om att hon byter persona som att hon är en stark person i olika faser av livet. Ett framgångsrikt varumärke bygger på att vara äkta. Det tror jag att Linda är.

En annan person som håller på att förändra sitt varumärke är Alexander Schulman. Som profil och proffstyckare på Skandinaviens största kvällstidning Aftonbladet blev hans blogg ett fenomen, ett tecken i tiden, en institution som i sig kunde skapa rubriker. Han och hans dåvarande fru Katrin Zytomierska bloggade båda två om sina och varandras liv, till publikens jubel och förfäran. Deras orädda framfart där namngivna personer kunde få sig en rejäl och ibland orättvis och lågt siktande känga, tänjde på gränsen för mobbning. Förakt blandades med självförakt hos Alexander Schulman, och när Aftonbladets tak till slut inte kunde lyftas högre, fick han sparken från sitt bloggande. 

Idag är Alexander skild och hans nya flickvän – och liv – håller en betydligt lägre profil. Även om han fortfarande gärna kastar in en brandfackla i det offentliga rummet, odlar han också en mer intellektuell och seriös bild av sig själv. Till exempel skriver han på en bok om sin pappa, tv-mannen Allan Schulman. ”Skynda att älska” beskrivs i bokförlagets katalog som ”ett slående ömsint, vemodigt och kärleksfullt porträtt av en far. Vemod och sorg blandas med humor och oceaner av kärlek.” 

Är det den riktiga Alexander Schulman vi kommer att få ta del av när boken släpps i april? Och vem var då nätmobbaren vi fick möta ett år tidigare?

– Min gissning är att det är en autentisk Alexander Schulman vi möter i april, säger Isabel Runebjörk. Alexander Schulmans bloggande började gränsöverskridande och nyskapande, men jag tror att han tappade kontrollen. Plötsligt var han inte herre över sin egen penna längre utan offer för sin vilja att behaga sin publik. När han inte orkade med sin skapelse och konsekvenserna av den längre la han ner pennan och började – bokstavligt och bildligt – på en ny bok. 

Alexander Schulman väntar för övrigt barn med sin nya flickvän och säger på sin egen blogg att han nu hoppas på att bli en bra pappa. Seriös var ordet.

En blogg-rookie, jämfört med ovanstående exempel, är Linda Rosing. Hon började blogga för ungefär ett år sedan och har sedan dess blivit så populär att hon har fått ett eget dejting-program på tv. Om det är någon som har rebrandat – eller försökt rebranda – sitt personliga varumärke många gånger så är det Linda. 

Hon slog igenom som dokusåpabimbo 2003 och har sedan dess bytt yrke lika ofta som hon har bytt män. Från storbystad glamourmodell till mjukporrstjärna och proffspokerspelare över till politken. Som frontfigur för det kvinnofokuserade Unika partiet ställde hon upp i riksdagsvalet 2006. 

– Jag har själv varit arbetslös, ensamstående mamma och fått bostadsbidrag, så jag vet hur man ska göra samhället bättre för oss vanliga människor, sa hon då.

Partiet fick 222 röster. 

Linda lämnade politiken och i våras utbildade hon sig till flygvärdinna, men sedan hennes välbesökta blogg har genererat inte bara ett tv-program utan också pengar, tycks även de högtflygande värdinneplanerna förpassats till bagageutrymmet. I sin blogg har Linda istället lyckas lansera sig själv som en glamourös mamma. Varannan vecka är det tvättstuga och hemlagat potatismos med barnen, varannan vecka galna gayfester med Lindas snygga bögbästisar. 

– Det är svårt att uttala sig om Linda Rosing. Hon framstår som en sökande person – om hon nu har hittat en fungerande livsstil med hemmaliv varannan vecka och glamourliv varannan, så är det bara att gratulera, säger varumärkesexperten Isabel. 

Kan någon som åker som en flipperkula mellan män och jobb någonsin komma att uppfattas som trovärdig?

– Hennes blogg är populär för att hon är den hon är, så varför inte? Bara hon lyssnar på sig själv så kan hon nog få fortsatt framgång, säger Isabel.

Så heja Linda, förhoppningsvis får ditt kärleksliv samma uppsving som ditt personliga varumärke! amelia håller tummarna. 

<<Så fixar du ett eget personligt varumärke>>

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

6 nr av amelia + bäddset i fyra delar för bara 199 kr. Köp nu!