Grattis till Amanda Oxell som är Årets feminist. Här berättar hon om sitt feministiska uppvaknande 2016 som tog henne dit hon är idag.

Amanda Oxell

Ålder: 30.

Familj: Fästmannen Peder, en cockerspanielvalp.

Bor: Stockholm.

Gör: Digital strateg.

Aktuell: Som vinnare av feministiska priset Årets Selma.

”Sälj grej med halvnaken tjej”. Sunkigt, eller hur? En av dem som fått nog och idag arbetar med att uppmärksamma sexistisk, rasistisk och exkluderande reklam är digitala strategen Amanda Oxell, som får världsledande företag att tänka om och tänka rätt när det gäller marknadsföring med sitt hjärteprojekt Annonsrådet.

Tänk om kvinnor en dag vaknade upp och förstod att de duger precis som de är

Grattis Amanda till utmärkelsen ”Årets Selma”, ett feministisk pris som delas ut av SelmaStories och Bonnierförlagen. Hur känns det?

– Det är en skön bekräftelse på att det faktiskt går att göra skillnad.

Du har sagt att du fick ett ”feministiskt uppvaknande” 2016. Vad hände?

– Samma år som jag började jobba på mediebyrå fick jag en global kund, ett skönhetsmärke. Först tyckte jag att det var jättecoolt, men när jag fick materialet som de ville marknadsföra slog det mig att ”Gud! Vad är det här? En bild på en tjej som ser ut att vara elva år och har sprutat in restylane i läpparna. Är det här ett ideal vi vill förmedla?”. Det satte igång en del tankar.

2017 startade Amanda Annonsrådet där över 10 000 engagerade medlemmar har samlats på facebook för att hylla bra reklam men också anmäla de som är sexistiska eller könsdiskriminerande. Något som gör att reklamen rankas ner i sociala medier, och inte exponeras för lika många. Ett genidrag som gjort skillnad i reklamvärlden och gett Amanda flera utmärkelser.

– Jag fick hög puls när jag kom på idén och tänkte att ”om det här nu funkar så kan vi stänga ner annonser eftersom facebookalgoritmen bedömer de som så dåliga när folk interagerar negativt med dem”. Men eftersom jag jobbade på mediebyrå var jag jättenervös inför att presentera idén för min chef. Det gick ju emot allt vi jobbade med – att öka spridningen för våra kunders annonser.

Hur gick det?

– Jag haffade vd:n för bolaget jag jobbade och berättade min tes. När jag var klar var han tyst i, vad som kändes som, en evighet. Sedan så tog han till orda och sa ”får jag vara med”? Det blev startskottet!

Vilka företag tycker du lyckas bäst med sin kommunikation idag?

– Åhléns är duktiga. De visar upp personer med olika hudfärger och kroppstyper i sin kommunikation utan att det blir konstlat eller opportunistiskt. De var en av de första större aktörerna som tog ställning och gick ifrån det här med att bara visa upp den smala, vita modellen. Som annonsör behöver du förstå att du skapar en norm genom att framställa kvinnor på ett visst sätt. Åhléns gör ett bra jobb med att gå utanför den normen, både vad gäller kvinnor och män.

Något som är viktigt att komma ihåg, tillägger Amanda, är att du som konsument har makt att påverka, på flera plan.

– Dels kan man ju engagera sig i initiativ som till exempel Annonsrådet. Men man kan framför allt börja göra medvetna val. För hur kommer det sig att man själv förväntas lägga flera hundra kronor i månaden på skönhetsprodukter medan ens pojkvän för det mesta klarar sig på en Dubbeldusch? Och vad hade man kunnat göra för de pengarna istället? Tänk om kvinnor en dag vaknade upp och förstod att de duger precis som de är, då hade hela skönhetsindustrin gått i konkurs, säger Amanda.

Du är också en del av kvinnliga nätverket Shementor. Vem är din kvinnliga förebild?

– Min mamma! Hon har ingjutit en tro i mig om att jag kan göra vad jag vill, det är bara att försöka. Hon har ensam uppfostrat mig och mina två systrar, driver en hästgård och en egen läkarpraktik. Hon har tagit tyglarna över sitt eget liv och hon har haft en vision av vad hon vill ha. Hon är en riktig powerkvinna!


Läs också:

Internationella kvinnodagen – dags att sprida kärlek till alla grymma kvinnor!