5 gratis sätt att använda Google — som underlättar i ditt arbete

Analytics, Alerts, SEO... Vad står egentligen alla de där Google-orden och förkortningarna för? Och hur kan du använda dem till fördel i ditt arbete? amelia guidar under hashtagen #jobbliv!

Foto: STIL/Unsplash

Vad är... Sökordsoptimering (SEO)?

Visste du att man kan utnyttja sökord för att hamna högt på Googles träffar? Tänk dig att du exempelvis söker efter "köpa gräsklippare", då klickar du dig troligtvis in på de första länkarna. Väldigt få scrollar längre ned än Googles första resultatsida, så just därför vill den som säljer gräsklippare hamna där. Samma sak gäller om man exempelvis skrivit ihop en grym guide om de bästa ansiktskrämerna och vill håva in exponering och annonspengar på artikeln. Jämfört med annan typ av marknadsföring är SEO ett väldigt billigt sätt att synas, menar SEO-experten Carl Grape. Det enda du lägger ned tid på är att skapa bra innehåll.

Men hur gör man då för att hamna högst upp på sökträffarna? Det kan du lära dig i Digital Academys nya SEO-kurs. Lär dig vilka sökord du ska använda, hur du bygger upp artiklar och sidor baserat på dessa, och mycket mer. Klicka här eller på bilden för att läsa mer och boka:

Vad är... Google Alerts?

Google Alerts är ett smidigt sätt att hålla koll på när folk omnämner ditt företag, eller ämnen du är intresserad av, på webben. Kanske säljer du posters online och vill ha koll på vad som skrivs om de rådande inredningstrenderna? Eller kanske du är intresserad av att tjäna pengar på aktier och vill se vad som skrivs om detta? Ställ in rapporter utefter intressen och få dem direkt till din e-post så ofta du vill, voilà!

Vad är... Google Analytics?

Även Google Analytics är, som de flesta av Googles tjänster, helt gratis. Och här hittar du en riktig guldgruva för ditt arbete (som analysbyråer annars hade tagit stora pengar för). Med rätt kunskap kan du skaffa dig en bild över hur din målgrupp ser ut, hur dina besökare hittar till din sajt och hur de beter sig på sajten (bland annat), för att sedan basera dina beslut på detta. Värdefullt vare sig du driver en e-handel, en blogg, eller har en frisör- eller byggfirma som tar emot bokningar på sajten. Har du dessutom investerat i marknadsföring i sociala medier kan du se hur väl varje kanal presterat och vilka som är värda att satsa på mer.

Missa inte! Nu kan du lära dig hur du använder Google Analytics från grunden i Digital Academys kurs. Klicka här eller på bilden för att läsa mer och boka:

Vad är... Google Drive?

Skapa kalkyler, presentationer och anteckningar ihop med dina kollegor eller för dig själv. I Google Drive kan du redigera dokument ihop med andra och förvara filer upp till 10 GB. Allt helt gratis! Är det någon som missat denna supersmarta molntjänst är det dags att tänka om.

Vad är... Google Calendar?

Fysisk almanacka i all ära, men Google Calendar är faktiskt väldigt smidigt. Som namnet lyder är det en digital kalender som du kan synka med kollegornas och enkelt boka in möten. Med massor av smarta funkti0ner som påminnelser, addering av videosamtal, och hjälp att hitta tider och boka mötesrum, är Calendar en riktig grym gratisapp.

Vill du lära dig mer om Google och sociala medier? Digital Academy har flertal spännande kurser för dig som vill lära dig mer om hur man utnyttjar sociala medier till sin fördel. Klicka för att läsa mer:

Videproduktion i sociala medier

Så blir du framgångsrik i sociala medier

Så lyckas du med annonsering på Facebook

https://delivery.youplay.se/load.html?zone_id=1014&player=sp&part_id=137477&addons=000&time=0&disable_sharing=false