Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa amelia i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

5 lärdomar från städgurun och Netflix-succén Marie Kondo

Marie Kondo är en japansk "organisations-guru", som också är författare och nu huvudpersonen i Netflix nya serie "Konsten att städa med Marie Kondo". Här hjälper hon personer som har för mycket saker och stökigt i sitt hem. Här är fem lärdomar från hennes sätt att städa och organisera i hemmet. 

Marie Kondo är en japansk organisationskonsult och författare som skrivit flera böcker om organisering och städning som sålt i miljontals exemplar världen över. 2015 listades hon som en av världens mest inflytelserika personer enligt TIME Magazine.
Marie Kondo är en japansk organisationskonsult och författare som skrivit flera böcker om organisering och städning som sålt i miljontals exemplar världen över. 2015 listades hon som en av världens mest inflytelserika personer enligt TIME Magazine. Foto: Netflix

Att man mår bra av att ha det rent, städat och organiserat runt sig håller nog de flesta med om. Men livet händer och helt plötsligt är det stökigt i hemmet; Kläderna hänger inte inne i garderoben utan ligger överallt och köket är ett enda stort kaos. Det är då 

Marie Kondo kliver in i ditt liv. Hennes sätt att städa och organisera har spridit sig över hela världen, och hon har en unik stil för att få ordning i hemmet.

1. Var öppen för förändring

Att rensa och städa bort saker kan vissa personer ha svårare med, den där gamla t-shirten du sparat av sentimentala skäl  kanske inte förtjänar en plats i din garderob längre. Var öppen för att vissa förändringar i hemmet och bland dina saker kommer föra något gott med sig.

2. Ett stökigt hem kan påverka ditt förhållande (mer än du kanske tror)

I Netflix-serien "Städa upp med Marie Kondo" får flera par hjälp med att städa sina hem, och paren berättar hur deras stökiga hem fyllda med saker har påverkat deras förhållande negativt. Om du och din partner båda trivs i ett stökigt hem så är det ett mindre problem, men oavsett er inställning till prylar och stök så kan städning och organisering föra er närmre varandra. Ett rent hem öppnar upp för roligare saker att göra i ett förhållande än att bråka över disk eller klaga på stökiga garderober.

3. Ta hjälp av den kända "KonMari-metoden"

När du rensar och ska göra dig av med kläder eller prylar i ditt hem, så kan du använda Marie Kondos uppmärksammade metod för att rensa. Ta upp en sak, håll dig framför dig och känn efter om den skänker dig glädje. Om den gör det – behåll den. Om den inte skänker dig glädje, så ska du göra dig av med prylen eller klädesplagget. Men innan du slänger bort ska du tacka saken för att den tidigare givit dig glädje. Tacksamhet är ett viktigt inslag i Marie Kondos organiseringsfilosofi.

https://www.instagram.com/p/BhZmAMLAL9R/?utm_source=ig_embed&utm_medium=loading

 

4. Inse hur mycket kläder du har

När Marie Kondo ska hjälpa paren att rensa i sina garderober så ska alla plagg läggas i en hög. Det är oftast först då man inser hur mycket kläder man äger. Genom att göra så här kan man också få en tankeställare om hur mycket man konsumerar, och kanske införa köpstopp under en period.

https://twitter.com/waouwwaouw/status/1080659644429844480?ref_src=twsrc%5Etfw

 

5. Utgå från glädje när du rensar i hemmet

I stället för att fundera på om du någonsin kommer kunna ha de där jeansen igen, eller om den där skjortan kan vara bra att spara, så menar Marie Kondo att du ska fråga dig om plagget ger dig glädje. Blir du glad av de där jeansen kan det alltså vara värt att spara dem, trots att du kanske inte kommer använda dem på ett bra tag trots allt.