Här är de fyra viktigaste vitaminerna som håller dig pigg och frisk under hösten och vintern-

A- vitamin – stärker huden

a-vitamin

A-vitamin är bra för:

1. Synen, även mörkerseende.
2. Underhåller immunförsvaret.
3. Stärker slemhinnorna och skyddar därför mot förkylningar.
4. Huden håller sig mjuk och levande.
5. Besläktade ämnen, så kallade karotenoider, skyddar också huden mot yttre påverkan som luftföroreningar, sol och strålning.

A-vitamin finns i

1. Lever, fet fisk, ägg, matfett och mjölk (främst berikad).
2. Alla gula, orangea, röda men också mörkgröna grönsaker är fulla av karotenoider, som är vegetabiliska former av A-vitamin.

Behöver man A-vitamin-tillskott?

Ytterst få behöver det – tvärtom kan det vara direkt skadligt att äta för mycket animalt A-vitamin om du är gravid eller benskör. Rökare ska undvika betakaroten i tablettform, men inte i grönsaker.

B-vitamin bygger nya muskler

b-vitamin

B-vitamin är bra för:

1. Det allmänna sjukdomsskyddet och välbefinnandet.
2. Krävs för att bygga nya celler och därmed nya muskler.
3. För lite folat (en sorts B-vitamin) ger blodbrist och trötthet.
4. Folat är viktigt för gravida och den som vill bli gravid.

B-vitamin finns i:

1. Kikärter, linser, bönor, mörkgröna blad, rotfrukter, apelsin, bär och alla fullkorns-produkter.
2. Bra animala källor: lever, särskilt kycklinglever och ägg.

Behövs B-vitamin-tillskott?

Gravida och de som vill bli gravida bör äta tillskott. Andra bör undvika folsyra i tablettform. Men det är fritt fram för naturligt folat i stora lass.

C-vitamin piggar upp

c-vitamin

C-vitamin är bra för:

1. Bildandet av hjärnans signalsubstanser som bland annat ökar känslan av välbefinnande.
2. Hudens bindväv stärks av C-vitamin och känns mjukare och mer elastisk.
3. Brist kan uppträda i form av trötthet och irritation, bland annat för att vitaminet underlättar upptaget av folat och järn. Dåligt järnvärde ger blodbrist och ökad känslighet för infektioner.

C-vitamin finns i:

1. Citrusfrukter av alla slag och kiwi. Även svenska bär som t ex vinbär, jordgubbar, hjortron, hallon och nypon.?
2. Bland grönsakerna är paprika,persilja, persiljerot och kål bäst. Däremot sjunker C-vitaminhalten snabbt i öppnad juiceförpackning

Behövs C-vitamin-tillskott?

Nja, nästan ingen behöver det, men tänk på att äta C-vitaminrikt varje dag – kroppen kan inte lagra C-vitamin.

D-vitamin skyddar mot förkylning

d-vitamin

D-vitamin är bra för:

1. Stärker immunförsvaret på alla fronter. Skyddar mot förkylning och influensa.
2. Kallas antidepressionsvitaminet då det tycks göra oss piggare och gladare.
3. Krävs för att ta upp kalcium och bygga ett starkt skelett och reglera blodtrycket.?
4. Ger bättre balans.

D-vitamin är bra för:

1. Sommarens sol är den viktigaste källan och en del kan lagras till vintern.
2. Bästa maten är fisk! Även ägg, berikad mjölk och bordsmargarin ger ett visst tillskott.
3. Enda vegetabila källan är svamp som vuxit i solen, t ex kantareller och trattkantareller och karljohansvamp

Behövs D-vitamin-tillskott?

Veganen får ofta för lite och bör ta tillskott. Liksom den som täcker sig eller undviker solen av andra orsaker. Mörkhyade och äldre har också svårare att ta upp D-vitamin.

NUVARANDE Här är vitaminerna du behöver lite extra av i höst och vinter
NÄSTA Julpyssel för vuxna – pyssla med pepparkakor och apelsiner!