Viktnedgång utan att kompromissa – amelia har träffat tre kvinnor som har hittat sin väg till en hållbar livsstil, och som har gått ner över 60 kilo tillsammans på köpet!

D

e här tre kvinnorna har gått ner sina extrakilon. Var och en på sitt sätt – och utan att kompromissa med njutningen. Här delar de med sig av sina hälsoresor. Eirini hade svårt att sluta med socker – men tycker idag inte ens att det smakar gott. Susanne promenerade sig hälsosam och Marita hittade en hållbar viktnedgång i periodisk fasta. Scrolla ner och läs om periodisk fasta, promenader och sockerfri kost!

Marita gick ner 20 kilo med periodisk fasta

viktnedgång före efter periodisk fasta

Foto: Linda Dahlqvist

Marita gick ner 20 kilo med periodisk fasta.

”Jag äter samma mat som förr”

MARITA THORELL
Ålder: 31.
Familj: Sambo och ett barn.
Bor: I Gävle.
Gör: Är frisör och driver företaget Pepp-kampen.
Mer om Maritas nya livsstil: @peppkampen

N

är Marita började få ont i ryggen så bestämde hon sig för att ta kontrollen över sin vikt. Med hjälp av periodisk fasta har hon gått ner sina överflödskilon.


Marita Thorell är en livsnjutare som älskar god mat. Men när hon började få värk i ryggen för ett par år sedan, så bestämde hon sig för att vända sin uppåtgående viktkurva. Problemet var bara hur det skulle gå till.

– Jag ville leva ungefär som vanligt, mitt liv ska inte kretsa kring dieter och olika förbud. Därför bestämde jag mig för periodisk fasta, eftersom det innebär att man kan äta som förr, men vid lite färre tillfällen, berättar Marita. Marita hade redan tidigare testat periodisk fasta, men då enligt 5:2-metoden, där man äter som vanligt fem dagar, och väldigt lite under två dagar. Fastardagarna passade inte Maritas aktiva livsstil och familjemåltiderna kändes tråkiga när hon själv inte åt. Hon bestämde sig för att testa en annan variant, den så kallade 16:8-metoden, där man fastar under 16 av dygnets timmar.

– Numera äter jag min första måltid vid lunch, någon gång vid 12-tiden. Innan dess har jag bara druckit kaffe, säger Marita. Dagens sista mål, middagen, äter hon med familjen, vid 19-tiden. Ibland blir det lite frukt innan hon lägger sig, och därefter äter hon inte något förrän vid lunchtid nästa dag.

Älskar fortfarande tacos och korvstrogranoff, men undviker sötsaker i största möjliga mån

Marita märkte snabbt att det var en metod som passade henne. Hon har ändå aldrig varit särskilt hungrig på förmiddagarna, så det går bra att vänta några timmar med dagens första måltid.

– Jag gör dottern sällskap vid frukostbordet ändå, med en kopp kaffe istället för mackor. Jag gjorde aldrig någon stor affär av att jag strävade efter att gå ner i vikt så hon har inte tänkt på det. Och kilona, de rann av Marita i en stadig takt.

Hon har också börjat träna, vilket hon inte riktigt orkade förr. Nu känns kroppen full av energi. Matvanorna är desamma som förr, bortsett från att hon hoppar över frukosten. Hon älskar fortfarande tacos och korvstrogranoff, men hon undviker sötsaker i största möjliga mån. En drivkraft under Maritas viktresa har varit all pepp hon fått på instagram, där hon uppdaterat flitigt om sin satsning.

– Jag har startat ett företag, @peppkampen, där folk kan hänga med.

Maritas bästa tips för en hållbar viktnedgång

  • HITTA DITT SÄTT
    Om du vill testa periodisk fasta så är det bra att veta att det kan gå till på två olika sätt, antingen genom att hoppa över frukosten, eller genom att köra vanliga 5:2-metoden. För mig fungerar det bäst att hoppa över frukosten.
  • ÄT SOM VANLIGT
    Ät som vanligt vid lunch och middag, och se till att du blir ordentligt mätt. Men tänk på att inte lockas att överäta.
  • UNDVIK ONÖDIGA SNACKS
    Ät bara mellanmål när du är hungrig

Susanne rasade i vikt genom promenader

viktnedgång före efter periodisk fasta

Foto: Susanne Lindholm

Susanne promenerade sig i form.

Bantning är inte min grej

SUSANNE WIKMAN
Ålder: 35.
Bor: I Luleå.
Gör: Är servitris.
Susanne var med i amelia för två år sedan och berättade om sin viktresa. Nu visar hon att förändringen var hållbar – och att hon gått ned ytterligare ett par kilo sedan dess.

S

usanne kunde inte tänka sig en diet med stränga restriktioner – med hjälp av sköna morgonpromenader och sundare matvanor fick hon sina extrakilon att försvinna.


Susanne Wikman har en historia av att gå upp och ner i vikt. Ibland har kläderna suttit för tajt, och då har hon bantat för att de ska bli skönare igen.

– Så där höll jag på, precis som så många andra tjejer, konstaterar hon. Dieterna var kortsiktiga. Fram och tillbaka, upp och ner, om och om igen.

Men sommaren 2010 bestämde hon sig för att testa något nytt. Hon tog på sig träningsskorna en morgon, satte på sig hörlurarna och gav sig ut på en timslång promenad.

– Det var så otroligt skönt. Bara jag, musiken och naturen, säger Susanne. Sedan den där sommarmorgonen har hon fortsatt att gå.

Jag hinner fundera på livet när jag är ute och går, och jag får tid att vara bara med mig själv

De flesta dagar inleder hon med en kaffe, följt av långpromenad. Och kilona fullkomligt rasade av Susanne, utan att hon kände att hon behövde anstränga sig. Den enda uppoffringen är tiden, varje promenad tar runt en timme.

– Jag hinner fundera på livet när jag är ute och går, och jag får tid att vara bara med mig själv. Det blir en perfekt start.

När Susanne kommer hem efter sin långpromenad, så är det som om hon satt en ribba för resten av dagen.

– Eftersom jag börjat dagen så sunt, så vill jag ofta fortsätta i samma spår med bra mat och inte sådant som jag egentligen inte mår bra av, säger hon.

Men Susanne berättar att hon älskar mat för mycket för att införa förbud. Tack vare promenaderna kan hon fortfarande njuta av det hon känner för, som till exempel den ljuvliga pepparsåsen på restaurangen där hon jobbar.

– Då går jag bara lite längre, så vet jag att såsen försvinner, säger hon. Susanne har svårt för ordet bantning, förklarar hon.

Tricket är att hitta ett sätt att leva, som gör att man håller vikten.
– Om man lär sig lyssna på sin kropp så säger den ifrån vad den vill ha och mår bra av, säger hon.

Susannes bästa tips för viktnedgång med promenader

  • ÄG MORGONEN!
    Gör morgonen till din stund och gå ut direkt när du vaknat. En hälsosam start sätter ribban för resten av dagen, man blir piggare och gladare.
  • FIXA UNDERHÅLLNING
    Det här är jätteviktigt för dig som har svårt med motivationen. Lyssna på musik, ljudbok eller en poddcast. På så sätt kommer du att längta ut.
  • KLÄ DIG SNYGGT
    Det hjälper att få känna sig fin när man motionerar. Köp sköna träningskläder som inte är enbart praktiska, utan också snygga.

Eirini slutade med socker och gick ner i vikt

viktnedgång före efter periodisk fasta
”Jag är en näringsjägare”

EIRINI BERGSTRÖM
Ålder: 39 år
Familj: Sambo och två barn.
Bor: I Östersund.
Gör: Studerar.
Mer om Eirinis nya livsstil: @beirini

E

irini har gått på stenhårda dieter och haft en ångest – laddad relation till mat. Det var först när hon gjorde slut med sockret och hittade en snällare livsstil som hon började må bra.


Eirini Bergström hade lånat boken Ett sötare blod av Ann Fernholm. Läsningen om sockrets skadeverkningar i kroppen blev en väckarklocka. Hon vägde nära 90 kilo och kände sig ledsen, trött och uppgiven.

– Jag insåg att jag åt på tok för mycket socker, och eftersom jag precis fött vårt andra barn insåg jag också att jag inte kunde fortsätta så. Jag ville ju vara en frisk och pigg mamma, säger Eirini.

Eirini började minska sitt sockerintag gradvis. Hon ville inte chocka kroppen, och hon ville inte heller riskera att falla tillbaka om det blev för tufft.

– Jag var en klassisk överätare och kunde sluka två liter glass på kvällen framför tv:n, berättar hon.

Eirini bytte ut godiset mot frukt och lurade hjärnan tro att grekisk yoghurt med bär var glass. Och det visade sig att det inte var någon större uppoffring att leva med mindre socker i livet, trots allt. De nya bakverken, som sötats med nyttigheter som dadlar istället för raffinerat socker, var till och med godare.

Jag började känna mig gladare och piggare och en dag insåg jag att jag inte längre tyckte att socker var gott

– Jag mådde bättre och bättre, och bestämde mig för att bli näringsjägare istället för matpolis. Jag ville ge min kropp sådant den mår bra av, och märkte att det gav resultat.

Vikten minskade och nya hälsovinster dök upp.

– Tidigare hade jag ofta ont i magen, men nu försvann de problemen. Jag började känna mig gladare och piggare och en dag insåg jag att jag inte längre tyckte att socker var gott, berättar hon.

Eirini suckar när hon tänker på sina tidigare försök att gå ned i vikt. De stenhårda och kortsiktiga dieterna, och ångesten som följde med varje misslyckande.

– Jag levde på soppor, shakes och pulver. Under någon period åt jag bara 470 kalorier om dagen. Och även om jag rasade i vikt så gick jag alltid upp igen.

Knappt fyra år har gått sedan Eirini slutade äta socker. Det sista som åkte ur kylskåpet var den sötade ketchupen.

– Idag väger jag runt 69 kilo. Jag kollar fortfarande vikten någon gång i veckan, men fokuserar inte längre på siffrorna på vågen, utan låter kläderna säga ifrån när jag gått upp. Dessutom brukar det märkas på humöret

Eirinis bästa tips för att sluta med socker

  • LÅT KUNSKAPEN MOTIVERA
    När du lär dig om hur socker i för stora mängder påverkar kroppen så kommer du förmodligen att finna motivation i den informationen.
  • TA DET LUGNT
    Stressa inte. Kapa sockret lite i taget, tänk att varje liten förändring är bra.
  • TÄNK GE – INTE TA
    Tänk i termer om vad du ger din kropp i form av näringstät, hälsosam och god mat istället för att tänka i förbud.

Häng på amelias dans- och yogahelg med Let’s dance-vinnarna Kristin och Calle!

Kristin Kaspersen och Calle Sterner

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Höstens roligaste helg! Den 30 november till den 1 december åker amelia till The Steam Hotel i Västerås tillsammans med Let’s dance-vinnarna Kristin Kaspersen och Calle Sterner. Haka på och utmana dig själv i både dans och yoga! Läs mer och boka här.