Signaturen Elvira önskar tips på frukost och mellanmål för att variera smörgåsarna. amelias expert PT-Fia ger 3 goda och nyttiga tips.

”Jag behöver mellis- och frukosttips till mig och mina barn på 9 och 12 år. Vi äter oftast mackor och fil med flingor. Har du några enkla och billiga tips som passar hela familjen?” /Elvira


Svar: Bananpannkakor är mättande, gott och uppskattas av alla! Utgå från en banan och två ägg per person som bas, lägg till en matsked chiafrön och en nypa salt. Stek i smör eller kokosolja och servera med nötter, mandelsmör, kokos, bär eller frukt.

Morning banana pancakes with on white plate and wooden table

Foto: Getty Images/iStockphoto

En mosad banan och två ägg per portion är ett bra grundrecept.

Kall gröt är ett annat bra alternativ som är lätt att förbereda. Blanda lika delar havregryn och mandelmjölk i en burk med lock. Krydda med blåbär och vaniljpulver och ställ kallt över natten. Det finns även ett stort utbud av sockerfri och god granola i butikerna för mer mättnad och näring än vanliga flingor.

Bananpannkakor är mättande, gott och uppskattas av alla!

Ett annat gott mellanmål är fruktsallad som får sällskap av avokado och hackade nötter för att mätta bättre. Hoppas det smakar!


LÄS OCKSÅ: Kan jag träna bort träningsvärken? | PT-Fia svarar


Sofia ”PT-Fia” Ståhl är hälsoinspiratör, personlig tränare, kostrådgivare och bloggare. Hon brinner för att hjälpa andra att må bra. Har du en fråga om hälsa eller träning? Mejla: fraga.ptn@amelia.se