Påverkas du av att blodsockret dyker på eftermiddagen? Eller önskar du att du fick snabbare resultat av din träning? Vi reder ut hur mellanmål kan göra stor skillnad, både för energin, välmåendet och för att nå dina träningsmål.

Mellanmålet är en viktig pusselbit i dagens totala energi- och näringsintag, inte minst när energibehovet är högt eller man ätit för lite till lunch. Raw food-bollar, proteindrycker, chiapudding och färskpressade juicer låter ju supernyttigt, men faktum är att enkla, snabba och betydligt billigare alternativ, som en macka och ett glas mjölk, kan vara minst lika bra.

Men måste man äta mellanmål?

– Mellanmålet kan vara ett bra tillfälle att fylla på med energi, inte minst för den som är aktiv och har ett högt energibehov. Det gäller till exempel barn, växande tonåringar och ofta även äldre, säger kost- och träningsexperten Anki Sundin.

Även vuxna skulle må bättre av att äta mellanmål. För den som ofta känner sig sötsugen på eftermiddagen är mellanmålet ett bra sätt att få i sig mer näring och en mer lagom mängd energi, samtidigt som man blir av med sötsuget.

Många tolkar hunger som sötsug, tar en bulle eller kaka istället för en grov macka och menar att de har ”dålig karaktär” – men suget efter sött kan faktiskt vara ett tecken på att man ätit för lite. Då kan yoghurt med bär och granola, en grov fralla med ost eller en fullkornsmacka med kokt ägg vara ett bra mellanmål som dessutom är enkelt att ta med i väskan till träningen, jobbet eller skolan.

– Bars och shakes är lättillgängliga och trendiga bekvämprodukter som ofta ligger högt i pris, men visst kan man låta någon av dessa ersätta en kaka om man är extremt sötsugen, säger Anki Sundin.

Att äta ett planerat mellanmål som en macka och ett glas mjölk är ett enkelt och prisvärt sätt att fylla på med bra kolhydrater och protein inför träningen. Det ger även en del extra kalcium och D-vitamin som är viktigt, inte minst för kvinnor.

– Många skulle kunna få bättre kontroll över sitt ätande om de fördelade maten bättre över dagen.

Mellanmål.

Hur är det då med de energidrycker som ofta syns i träningssammanhang?

– Energidrycker brukar innehålla koffein som piggar upp och kan öka prestationen. De innehåller också aminosyror. För de flesta motionärer behövs inte mer aminosyror än vad vi får från proteinet i den vanliga maten, men för individer som tränar hårdare kan specialprodukterna upplevas som ett enkelt sätt att få i sig dessa näringsämnen, säger Anki Sundin.

Hur bra en energidryck än kan tänkas vara så kan den aldrig kompensera slarviga frukostvanor eller ersätta hälsosamma och balanserade matvanor.

För att få ut det mesta av din träning måste även matvanorna vara genomtänkta och planerade, så att du får i dig vad du behöver av näringsämnen, protein och kolhydrater. För de allra flesta räcker det fint med helt vanlig mat i lagom mängd.

Anki Sundin vill även passa på att slå hål på myten att vi måste äta minst var tredje timme.

– Många tror att man måste äta väldigt ofta för att hålla igång förbränningen eller för att hålla blodsockret på en jämn nivå, men faktum är att kroppen normalt sett är väldigt duktig på att balansera blodsockret. Det är det totala kaloriintaget och hela dygnets förbränning som avgör om vikten hålls stabil eller om vi går upp eller ner i vikt.

Däremot kan en bättre mellanmålskultur vara nyckeln till att få ordning på matvanorna i stort. Välj ett miljösmart och prisvärt mellanmål som ger energi och näring. När man lägger till ett planerat, nyttigare mellanmål äter man ofta mindre av sötsaker, glass, naturgodis eller choklad på vägen hem från jobbet, eller mindre portioner vid lunch och middag.

Genomtänkta och nyttiga mellanmål är bra för att skapa en bättre balans i sina matvanor, få i sig mer näring och slippa sötsuget.

Av: Kajsa Asp Foto: iStock

LÄS OCKSÅ: Gå ner 2-3 kilo på en vecka med våra kickstartsrecept!

NUVARANDE Vad gör mellanmål för nytta egentligen? amelia reder ut!
NÄSTA Därför är knapparna placerade på olika sidor på dam- och herrskjortor