Godmorgon! Ge din dag en drömstart med fem sköna yogaövningar.
Godmorgon! Ge din dag en drömstart med fem sköna yogaövningar. Foto: Shutterstock

Morgonyoga – 5 enkla yogaövningar att testa hemma

Börja dagen med några enkla yogaövningar hemma, de kommer göra gott för hela dig och resultatet kommer sitta i länge.

Börjar du dagen med stress och kaos? Det är dags att skaffa dig nya vanor! Vad sägs om morgonyoga med sköna övningar som varsamt väcker kroppen till liv? Hälsoentreprenören, yogaläraren och personliga tränaren Frida Lindström guidar dig till en härlig start.

1. Stående hunden

Yogaövningen Stående hunden stärker fot- hoch handleder samt ökar blodcirkulationen. Foto: Peter Knutson

Bra för: Sträcker ut ryggrad, nacke och baksida av lår skönt. Stärker handleder och fötter, ökar blodcirkulationen.

Gör så här: Stå på alla fyra, lyft knäna från golvet och skjut sittbenen bakåt och uppåt. Sträck igenom armar. Grunda dina händer.

LÄS OCKSÅ: Experten: 3 andningsövningar mot stress

2. Kobran

Yogaövningen Kobran, steg ett och steg två. Foto: Peter Knutson

Bra för: Stimulerar inre organ som njure och binjurar. Väcker ryggen.

Gör så här: Ligg på mage, sträck benen och placera händerna vid sidan av bröstkorgen. Andas in och lyft dig upp med förlängd rygg och höftbenen kvar i mattan. Om du vill gå djupare, släpp låren från mattan till en uppåtgående hund.

3. Triangeln

Yogaövningen Triangeln öppnar höft och stärker benen. Foto: Peter Knutson

Bra för: Sträcker ut insida av lår, öppnar höft och stärker benen.

Gör så här: Stå med benen brett isär, vänster fot pekar mot kortsidan av mattan, höger fot parallell med kortsidan, sträck armarna åt varsitt håll, skapa längd i ryggen. Sträck överkroppen över främre benet och böj dig sidledes, låt vänster arm komma ner på vänster ben eller matta.

LÄS OCKSÅ: 5 bra morgonrutiner som gör dig pigg hela dagen

4. Duvan

Yogaövningen Duvan. Foto: Peter Knutson.

Bra för: Underbart bra stretch för säte och ljumskar.

Gör så här: Kom fram med höger knä mot höger baksida hand, vik in höger fot och placera underbenet i ett läge som känns bra. Sträck på bakre benet. Djupa andetag. Om du vill, kom ner på underarmarna alt vila pannan i mattan.

5. Benböj med rotation

Benböj, även kallat lunge, med rotation mjukar upp ryggen och tränar din balans. Foto: Peter Knutson

Bra för: Mjukar upp ryggen, stärker fötterna, masserar inre organ och tränar balansen.

Gör så här: Från stående hund-positionen, ta ett kliv fram med vänster fot, andas in och lyft upp armarna. Håll vänster knä böjt i 90 grader. Placera händerna handflata mot handflata framför bröst, rotera och placera höger armbåge på utsidan av vänster lår, håll i fem andetag.

 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Just nu: 6 nr av amelia + aktivitetsklocka för 199 kr. Köp nu!