Börja dagen med några enkla yogaövningar hemma, de kommer göra gott för hela dig och resultatet kommer sitta i länge.

M

orgonyoga är ett härligt sätt att starta din dag på! Frida Lindström visar 5 enkla yogaövningar som du kan göra hemma.

Yogaövning: Stående hunden

5 enkla yogaövningar att testa hemma – perfekt som morgonyoga!

Foto: Peter Knutson

Yogaövningen Stående hunden stärker fot- hoch handleder samt ökar blodcirkulationen.

Bra för: Sträcker ut ryggrad, nacke och baksida av lår skönt. Stärker handleder och fötter, ökar blodcirkulationen.
Gör så här: Stå på alla fyra, lyft knäna från golvet och skjut sittbenen bakåt och uppåt. Sträck igenom armar. Grunda dina händer.

LÄS OCKSÅ: Experten: 3 andningsövningar mot stress

Yogaövning att testa hemma: Kobran

5 enkla yogaövningar att testa hemma – perfekt som morgonyoga!

Foto: Copyright ©Peter Knutson All Rights Reserved. 070-7346002 www.peterknutson.se Detta fält får inte ändras eller raderas enli

Yogaövningen Kobran, steg ett och steg två.

Bra för: Stimulerar inre organ som njure och binjurar. Väcker ryggen.
Gör så här: Ligg på mage, sträck benen och placera händerna vid sidan av bröstkorgen. Andas in och lyft dig upp med förlängd rygg och höftbenen kvar i mattan. Om du vill gå djupare, släpp låren från mattan till en uppåtgående hund.

Enkel yogaövning: Triangeln

5 enkla yogaövningar att testa hemma – perfekt som morgonyoga!

Foto: Peter Knutson

Yogaövningen Triangeln öppnar höft och stärker benen.

Bra för: Sträcker ut insida av lår, öppnar höft och stärker benen.
Gör så här: Stå med benen brett isär, vänster fot pekar mot kortsidan av mattan, höger fot parallell med kortsidan, sträck armarna åt varsitt håll, skapa längd i ryggen. Sträck överkroppen över främre benet och böj dig sidledes, låt vänster arm komma ner på vänster ben eller matta.

LÄS OCKSÅ: 5 bra morgonrutiner som gör dig pigg hela dagen

Övning till morgonyogan: Duvan

5 enkla yogaövningar att testa hemma – perfekt som morgonyoga!

Foto: Copyright ©Peter Knutson All Rights Reserved. 070-7346002 www.peterknutson.se Detta fält får inte ändras eller raderas enli

Yogaövningen Duvan.

Bra för: Underbart bra stretch för säte och ljumskar.
Gör så här: Kom fram med höger knä mot höger baksida hand, vik in höger fot och placera underbenet i ett läge som känns bra. Sträck på bakre benet. Djupa andetag. Om du vill, kom ner på underarmarna alt vila pannan i mattan.

Yogaövning: Benböj med rotation

5 enkla yogaövningar att testa hemma – perfekt som morgonyoga!

Foto: Peter Knutson

Benböj, även kallat lunge, med rotation mjukar upp ryggen och tränar din balans.

Bra för: Mjukar upp ryggen, stärker fötterna, masserar inre organ och tränar balansen.
Gör så här: Från stående hund-positionen, ta ett kliv fram med vänster fot, andas in och lyft upp armarna. Håll vänster knä böjt i 90 grader. Placera händerna handflata mot handflata framför bröst, rotera och placera höger armbåge på utsidan av vänster lår, håll i fem andetag.