Morgonyoga – 5 enkla yogaövningar att testa hemma

Foto: Peter Knutsson

Börja dagen med några enkla yogaövningar hemma, de kommer göra gott för hela dig och resultatet kommer sitta i länge.

Morgonyoga är ett härligt sätt att starta din dag på! 

Frida Lindström visar 5 enkla yogaövningar som du kan göra hemma.

Yogaövning: Stående hunden

Foto: Peter Knutson

Yogaövningen Stående hunden stärker fot- hoch handleder samt ökar blodcirkulationen.

Bra för: Sträcker ut ryggrad, nacke och baksida av lår skönt. Stärker handleder och fötter, ökar blodcirkulationen.

Gör så här: Stå på alla fyra, lyft knäna från golvet och skjut sittbenen bakåt och uppåt. Sträck igenom armar. Grunda dina händer.

LÄS OCKSÅ: Experten: 3 andningsövningar mot stress

Yogaövning att testa hemma: Kobran

Foto: Copyright ©Peter Knutson All Rights Reserved. 070-7346002 www.peterknutson.se Detta fält får inte ändras eller raderas enli

Yogaövningen Kobran, steg ett och steg två.

Bra för: Stimulerar inre organ som njure och binjurar. Väcker ryggen.

Gör så här: Ligg på mage, sträck benen och placera händerna vid sidan av bröstkorgen. Andas in och lyft dig upp med förlängd rygg och höftbenen kvar i mattan. Om du vill gå djupare, släpp låren från mattan till en uppåtgående hund.

Enkel yogaövning: Triangeln

Foto: Peter Knutson

Yogaövningen Triangeln öppnar höft och stärker benen.

Bra för: Sträcker ut insida av lår, öppnar höft och stärker benen.

Gör så här: Stå med benen brett isär, vänster fot pekar mot kortsidan av mattan, höger fot parallell med kortsidan, sträck armarna åt varsitt håll, skapa längd i ryggen. Sträck överkroppen över främre benet och böj dig sidledes, låt vänster arm komma ner på vänster ben eller matta.

LÄS OCKSÅ: 5 bra morgonrutiner som gör dig pigg hela dagen

Övning till morgonyogan: Duvan

Foto: Copyright ©Peter Knutson All Rights Reserved. 070-7346002 www.peterknutson.se Detta fält får inte ändras eller raderas enli

Yogaövningen Duvan.

Bra för: Underbart bra stretch för säte och ljumskar.

Gör så här: Kom fram med höger knä mot höger baksida hand, vik in höger fot och placera underbenet i ett läge som känns bra. Sträck på bakre benet. Djupa andetag. Om du vill, kom ner på underarmarna alt vila pannan i mattan.

Yogaövning: Benböj med rotation

Foto: Peter Knutson

Benböj, även kallat lunge, med rotation mjukar upp ryggen och tränar din balans.

Bra för: Mjukar upp ryggen, stärker fötterna, masserar inre organ och tränar balansen.

Gör så här: Från stående hund-positionen, ta ett kliv fram med vänster fot, andas in och lyft upp armarna. Håll vänster knä böjt i 90 grader. Placera händerna handflata mot handflata framför bröst, rotera och placera höger armbåge på utsidan av vänster lår, håll i fem andetag.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Gör som över 200 000 kvinnor – läs amelia! Se erbjudande!