Träna med barnen! Testa Nellies 8 enkla övningar

Foto: CAMILLA GEWING-STÅLHANE

Svårt att få tid för träning i vardagen? Passa på att träna när barnen leker! Tvåbarnsmamman Nellie visar sina bästa övningar för lekplatsen. Låt dig inspireras av hennes enkla träningsprogram.

Ämnen i artikel:

Peppad på att träna? Så kul! Låt inte vardagspusslet hindra dig. Det går att träna även om du har små barn.

För 

Nellie Rolf har lekplatsen blivit ett alternativ till besöken på gymmet. Eftersom hon tillbringar mycket tid på olika lekplatser med sina döttrar så passar hon på att träna när hon är där.

– Det finns alltid bänkar på en lekplats, och dem kan man använda till att göra upphopp på, armhävningar och dips. I klätterställningen kan man göra ett försök till pull-ups och på sandlådekanten kan man göra utfall och enbensknäböj. När jag puttar barnen på gungan så passar jag också på att göra knäböj.

All träning räknas. Nellie tipsar om att försöka se möjligheterna även om tiden är begränsad.

– Jag har alltid bekväma skor på mig, vilket gör att det finns möjlighet till en promenad när tillfälle ges. Många bäckar små, tänker jag alltid.

 

Nellies enkla träningsprogram! 8 övningar att variera mellan - när du tränar med dina barn:

Nellie gör oftast 10-15 repetitioner av varje övning, men det beror på samspelet med barnen. Bättre med en repetition än inga alls. Utmana dig själv nästa gång du och barnen ska till parken!

LÄS OCKSÅ: Vad är egentligen bäst – att träna på morgonen eller kvällen?

1. Jogging

Foto: CAMILLA GEWING-STÅLHANE

Häng på barnen när de cyklar till parken.

Tränar: Konditionen.

2. Knäböj

Foto: CAMILLA GEWING-STÅLHANE

Stå höftbrett isär bakom gungan. Putta fart, böj benen och sitt bak. Sträck fram armarna som motvikt. Res dig upp och putta fart på gungan igen.

Tränar: Låren och sätet.

3. Intervaller

Foto: CAMILLA GEWING-STÅLHANE

Spring och sätt fart på snurran. Bonus är att sätta sig, dra upp knäna och hålla balansen.

Tränar: Pulshöjande och kondition (med bonus stärkande för bålen).

LÄS OCKSÅ: Träna rätt under menscykeln – gör hormonerna till din bästa supporter

4. Benlyft

Foto: CAMILLA GEWING-STÅLHANE

Sitt med lång och rak rygg. Håll i handtagen och lyft knäna mot magen.

Tränar: Bålen.

5. Enbensknäböj

Foto: CAMILLA GEWING-STÅLHANE

Träningskompisar finns i alla storlekar!

Sätt en fot på sandlådekanten eller dylikt och sträck fram det andra benet. Böj på ståbenet och sitt så långt bak och ner som möjligt. Res dig upp och byt ben. Bra med balanshjälp i denna övning.

Tränar: Benen samt balansen.

6. Tåhävningar

Foto: CAMILLA GEWING-STÅLHANE

Stå på något som är upphöjt från marken. Res dig upp på tå och sänk ner hälarna om vartannat.

Tränar: Stärker och stretchar vaderna.

7. Armhävning med knädrag

Foto: CAMILLA GEWING-STÅLHANE

Placera händerna på ett upphöjt ställe, till exempel en bänk. Aktivera magmusklerna, böj armarna och sänk dig ner och tryck dig upp i en armhävning. Stanna i högsta läget och dra knä mot armbåge, ett ben i taget. Börja om.

Tränar: Armar, axlar och bål.

8. Dips

Foto: CAMILLA GEWING-STÅLHANE

Placera händerna på en bänk eller liknande. Böj armarna och sänk rumpan rakt ner mot marken och tryck dig tillbaka upp.

Tränar: Baksidan på överarmarna samt axlarna.

 

Häng på amelias dans- och yogahelg med Let’s dance-vinnarna Kristin och Calle!

Foto: FREDRIK SANDBERG/TT

Höstens roligaste helg! Den 30 november till den 1 december åker amelia till The Steam Hotel i Västerås tillsammans med Let’s dance-vinnarna Kristin Kaspersenoch Calle Sterner. Haka på och utmana dig själv i både dans och yoga! Läs mer och boka här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Gör som över 200 000 kvinnor – läs amelia! Se erbjudande!