Så blir du en snabbare löpare - PT-Fias bästa råd

Foto: Istock

Hur förbättrar jag min löptid? Det undrar amelias läsare Linda som alltid springer 5 km på samma tid. PT-Fia ger tips och råd.

Ämnen i artikel:

Fråga: Jag springer ett par gånger i veckan, ungefär fem kilometer i 6-minuterstempo (hastighet per kilometer, reds anm.). Det känns bra, men varför blir jag inte snabbare när jag tränar så regelbundet? Det vore roligt att utvecklas tidsmässigt, hur gör jag? /Linda

LÄS OCKSÅ: Spring dig i toppform! Så gör du löpning till en naturlig del i livet

 

Svar: Variation är nyckeln

Fantastiskt att du hittat en rutin som håller. Heja dig!

För att märka av en förbättring behöver du utsätta dig för nya utmaningar. Det är lätt att bli bekväm och sluta att pressa sig själv när man är ute i spåret. Nyckeln är variation, att verkligen utmana kroppen så att du inte vänjer dig och kör på det du alltid gjort.

Du kan hitta variation på flera sätt:

1. Välj en ny, mer kuperad runda och försök att hålla samma tempo.

2. Spring långa och korta intervaller i maxfart eller ”nästan max” av din förmåga.

3. Lägg in pulshöjande övningar som burpees, höga knän och hopprep.

4. Försök att pressa tiderna som du är bekväm med på din vanliga runda. Vad händer när du ökar och försöker ligga på 5.30-tempo? Hur länge orkar du då? Det blir en helt ny upplevelse.

Foto: Peter Knutson

Här svarar PT-Fia på läsarnas frågor om kost och träning. Vill du ställa en fråga? Mejla till: Fraga.ptn@amelia.se

Lycka till!

 

LÄS OCKSÅ! Hjärnforskaren Anders Hansen: Exakt så här ska du träna (för alla må bra-effekter)

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Gör som över 200 000 kvinnor – läs amelia! Se erbjudande!