Läsaren Cammi upplever att hennes rumpa har blivit helt platt. Pt-Fia kommer med tips om hur den blir fast, fyllig och rund igen!

Fråga: Sedan jag fyllde 35 har min rumpa rasat ner och sedan jag fick barn är den dessutom helt platt, det var den inte innan. Vilka övningar är bäst för att få upp den lite så att den blir rundare och återfår formen? Jag har inte tid att lägga en massa timmar på det här, jag vill bara ha några enkla övningar att göra när jag ändå är på gymmet. /Cammi


LÄS MER: PT-Pischa från Biggest Loser: Ät och träna rätt för din ålder


Pt-Fia svarar: Använd rumpan i vardagen

pt-fia 2

Foto: Peter Knutson

Här svarar PT-Fia på läsarnas frågor om kost och träning. Vill du ställa en fråga? Mejla till: Fraga.ptn@amelia.se

Svar: Jobba med hela kroppen. Gör stora, klassiska övningar som marklyft, benböj, svingar med kettlebell och kliv på hög bänk. Gör höftlyft med fötterna på en pilatesboll eller på golvet. Gör utfallssteg och knäböj i olika vinklar. På så sätt så involverar du rumpan men jobbar även med stora delar av hela kroppen, vilket gör det hela mer effektivt.

Välj också trapporna istället för hissen eller rulltrappan, så får du gratis rumpträning. Och använd rumpan i vardagen genom att jobba rätt när du lyfter dina barn, matkassar och liknande.

Lyft med böjda ben istället för böjd rygg. Lycka till!