Läsaren Cecilia har alltid ont i ryggen men gillar inte att träna. amelias expert Pt-Fia ger tips på enkla övningar för att hon ska slippa ryggontet!

Fråga: Har du några tips till en 45-åring som inte tränat på tio år på grund av två barn och heltidsjobb, men som nu har ständig värk i rygg och övrig kropp och känner att det är dags för en förändring. Var börjar jag ens? Är lite av en perfektionist och går ofta i fällan ”kan jag inte träna ordentligt så kan jag lika gärna låta bli”. Har alltid gillat gym. Löpning funkar inte men gärna powerwalks. Jag vet vad som måste göras men det är ändå så svårt att komma igång. Kan du hjälpa mig? /Cecilia


LÄS MER: Jag är 44 och vill börja bygga muskler och få platt mage – hur gör jag? PT-Fia ger råd


Pt-Fia svarar: Rulla på en foamroller

Svar: Det enkla är det bästa! Det du beskriver är en fantastisk motivation! Du har värk i kroppen och ryggen – sätt som första mål att minska den. Ett sätt att göra det är att jobba med både styrka och rörlighet.

Bestäm två dagar i veckan där du ska göra fem övningar i ett cirkelpass. Övningarna kan vara enkla och klassiska som rygglyft, där du ligger på mage på en matta och höjer och sänker överkroppen 10–15 gånger. Nästa steg är att bli mer aktiv i vardagen. Enklast är att göra det genom att välja promenad, cykel och trappor så fort det är möjligt.

Rulla på en foam roller hemma för att öka cirkulationen. Eftersom du skriver att du ofta faller i fällan att du måste göra det ”ordentligt”, gör tvärtom nu. Börja smått och öka successivt. Du kommer att märka förändringen snabbt, eftersom du inte tränat på så länge. Ge det här till dig själv!

foam roller traning ovningar
Foam roller till budgetpris från Stadium/SOC. Perfekt  Läs mer och köp här.