Nacke-axlar

?Här är det oftast stress som är boven?. Ont i nacke och axlar orsakas oftare av arbetsställning och stress än av träning. Om du får ont av träning, testa det här:?

Problem: Stel av simning? ?Lösning: Om du bröstsimmar med huvudet högt över vattnet kan du bli stel i nacken. Här gäller det att lära sig en ny teknik med en annan hållning.

?Problem: Stel av stavgång? ?Lösning: Stavgång må vara en skonsam träningsform, men för vissa kan den bli för mycket för nacken. Testa att ta instruktioner. Gå med i en stavgångsgrupp och lär dig tekniken ordentligt – för det behövs en viss teknik. Kolla även att du har rätt längd på stavarna. Fel stavlängd kan medföra fel teknik och onödigt ont.?

Problem: Dålig hållning? ?Lösning: Dålig hållning är en påfrestning på nacken. Jobba med hållningen genom att träna bålstabiliteten, det vill säga stärka mag- och ryggmuskler. Styrketräning på gym eller core-pass är utmärkta sätt.

?Problem: Strama muskler? ?Lösning: Stretching är bra för spända nackmuskler. Ta för vana att avsluta alla motionspass med att stretcha nacke och axlar. Stretcha även bröstmuskeln, eftersom en stram sådan gör att skuldrorna åker framåt, vilket även påverkar nacken.

?Problem: Svaga muskler? ?Lösning: Nack- och axelont orsakas av för svaga muskler. Det kan vara idé att komplettera träningen med styrketräning på gym. En instruktör hjälper dig och visar vilka redskap som stärker bäst.?

Tillbaka till första sidan!