”Alla kvinnor borde styrketräna, våra kroppar behöver det”
”Alla kvinnor borde styrketräna, våra kroppar behöver det” Foto: Istock

Måste jag styrketräna för min hälsa? PT-Frida svarar

Måste man verkligen styrketräna och lyfta vikter för att få alla positiva hälsoeffekter? Det undrar amelias läsare Linda som inte trivs på gymmet.

Fråga: Alla säger att styrketräning är så viktigt, men jag föredrar pilates och yoga. Måste jag verkligen lyfta vikter också? Jag trivs inte på gymmet med en massa svettiga, bulkiga personer som ser arga ut. Tanken på att lyfta en skivstång känns som att bestiga Mount Everest för mig. 

/Linda, 41 

 

PT-Frida svarar: Du behöver musklerna! 

Toppen att du har hittat de aktiviteter du trivs med, pilates och yoga är väldigt bra träning. Att du tränar är det allra viktigaste, så fortsätt med det du gör. Jag rekommenderar dock alla kvinnor att utföra någon form av styrketräning, eftersom det har viktiga funktioner utöver själva muskelbyggandet. Våra kroppar behöver det. 

Därför bör du styrketräna regelbundet: 

1. Vid styrketräning belastas skelett och muskler, som i sin tur håller leder starka och stabila. 

2. Med åldern tappar vi muskelmassa. De snabba muskelfibrerna blir färre och mindre effektiva. Då är styrketräningen avgörande för att kroppen ska hålla på sikt och bibehålla den värdefulla muskelmassan. Detta ökar även din ämnesomsättning i vila. 

3. Att belasta skelettet hjälper dig att bibehålla bentätheten, vilket är otroligt viktigt för oss kvinnor, framför­allt när vi blir äldre. Du minskar alltså risken för benskörhet. 

4. Om du redan nu lägger grunden med varierad träning – som styrketräning, kondition och yoga – har du bättre förutsättningar för att på sikt komma igenom klimakteriet och menopausen på ett bra sätt, utan att få de allra tuffaste symtomen. 

Idag finns det gott om tränings­anläggningar som riktar sig till olika målgrupper, och jag är övertygad om att du kan hitta ett ställe som till­talar dig – och där folk inte ser arga ut! Annars går det förstås utmärkt att skapa ett hemmagym. Med en kettlebell, gummiband och några fria vikter (hantlar) kommer du långt. 

Jag rekommenderar varmt att du bokar in dig hos en personlig tränare som kan visa dig grunderna i styrketräning, oavsett om du väljer att träna hemma eller på gym. Detta för att du ska lära dig lyfta/utföra rörelser på ett säkert och effektivt sätt. 

✎ Vill du ha hjälp med kost eller träning? Mejla till: fråga.ptn@amelia.se

Finns det något roligt pass i närheten, med inslag av styrketräning (antingen med din egen kroppsvikt eller redskap)? Perfekt! Foto: Istock

LÄS OCKSÅ! Hjärnforskaren Anders Hansen: Exakt så här ska du träna (för alla må bra-effekter)

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

6 nr av amelia + bäddset i fyra delar för bara 199 kr. Köp nu!