Benhinnorna

Är det egentligen ovana muskler…? Benhinneinflammation känns som en smärta och ömhet på insidan av underbenet. Det kan göra ont medan du tränar, men framför allt efter. Gör det ont i musklerna är det sannolikt träningsvärk, men gör det ont i det hårda benet kan det vara benhinnan. Är du ovan vid träning bör det onda gå över av sig själv. Testa det här för att slippa mera ont:

Problem: Dåligt löpsteg? Lösning: Benhinneinflammation kan orsakas av att du har fel vridning i steget. Så kallad överpronation, det vill säga att belasta insidan av foten för mycket i steget och nästan springa kobent, är inte så ovanligt. Balans- och koordinationsträning hjälper. Ta hjälp av ett proffs. Eller välj en enklare väg: Testa en annan träningsform som cykling, powerwalks, stavgång eller skonsamma varianter av aerobics/jympa.

Problem: För hård träning? Lösning: Om du fått för stora träningsdoser för snabbt kan det vara läge att minska ner på träningen eller åtminstone variera den.

Problem: Springer på asfalt? Lösning: Byt till mjukare underlag som grus eller slingan i skogen. Springer du på gymmets löpband? Testa maskinen crosstrainer där du rör dig som om du sprang, men där en slags pedaler följer dina fötter, vilket gör att det inte blir några stötar. Eller testa motionscykeln eller roddmaskinen som också ger bra kondition.

Till nästa sida – Hälsenan!