Tina och Fredrik cyklade bort sina sambokilon: "Mycket piggare"

Foto: Johan Lindvall

Pizzorna och hemmakvällarna blev fler, liksom kilona på vågen. Till slut bestämde sig paret Cehlin för att en förändring måste ske. Tillsammans har de hittat rörelseglädje och nya matvanor: "För första gången i mitt vuxna liv är jag i balans", säger Tina.

Ämnen i artikel:

När 

Tina träffade Fredrik var hon väldigt smal. Hon har alltid gillat att röra på sig mycket, men hon åt väldigt mycket skräpmat, vilket funkade bra eftersom hon kompenserade med mycket motion. Fredrik, å andra sidan, gick faktiskt ner i vikt när de träffades eftersom han åt väldigt mycket hämtmat innan han blev tillsammans Tina.

Tina blev gravid ganska snabbt och då började viktökningen för dem båda att ta fart, sedan slutade Fredrik att snusa och med det följde ytterligare överviktskilon. Tina misstänkte dock att hormonerna var i obalans på något sätt, för trots att hon rörde på sig fortsatte hon att gå upp i vikt.

– I våras fick jag diagnosen lipödem, vilket förklarar att jag är större över rumpa och lår. Före den diagnosen blev jag rekommenderad att göra en gastric bypass-operation, men jag valde att ändra min livsstil istället, berättar hon.

Foto: Johan Lindvall

Både Fredrik och Tina har lagt till mer grönsaker till kosten.

Liberal LCHF fick Tina på banan

Under ett träningsevent i Falkenberg som Tina besökte för tre år sedan lyssnade hon på en inspirerande föreläsning om livsstilsförändringar. Där och då bestämde sig Tina för att koppla på sin envishet och enorma vilja. Hon började med att plocka bort bröd, ris, pasta och potatis och har successivt blivit striktare. Hon kallar metoden för liberal LCHF. Tre år senare har hon tappat 28 kilo och hennes värden har blivit mycket bättre.

– När jag började förändra kosten åt jag blodtryckstabletter, betablockerare och levaxin för att må bra. Idag äter jag bara vitaminer, mineraler och alger.

De flesta kilon rasade första året för Tina, sedan lade hon in en högre växel.

– Jag valde att köpa en för liten bröllopsklänning i januari 2017, och när vi gifte oss i juli samma år satt den perfekt.

LÄS OCKSÅ: Sömnlös, svettig, trött! Har du hamnat i förklimakteriet?

Foto: Johan Lindvall

Fredrik: "Jag har hållit vikten i flera år nu"

För maken Fredrik hade siffrorna på vågen började krypa upp mot tresiffrigt.

– Jag köpte mig en mountainbike och började cykla! Kroppen reagerade positivt direkt och jag blev mycket piggare, säger Fredrik.

Han laddade även hem en app där han följer sitt kaloriintag, det kom att bli en favoritapp som han fortfarande använder. Det tog fem månader för Fredrik att gå ner tolv kilo, men i hans fall handlar det mer om ökad motion och portionskontroll än om LCHF.

– Jag har hållit vikten i flera år nu. Jag skulle säkert kunna gå ner mer i vikt om jag slutar äta min fredagspizza eller godis, men det vill jag inte göra!

LÄS OCKSÅ: Så kan träning få dig att må bättre (+exakt så här ska du träna!)

"Jag har skammat och bannat mig tillräckligt i livet när det gäller mat och vikt"

Tina och Fredrik har olika bakgrund både vad gäller kost och motion. Tina hade testat massor av pulverdieter men samtidigt varit väldigt aktiv. Fredrik hade inte reflekterat särskilt mycket över vad han stoppade i sig och var inte särskilt förtjust i att röra på sig. Nu är träningen en viktig del av familjens vardag.

– Jag har skammat och bannat mig tillräckligt i livet när det gäller mat och vikt. För första gången i mitt vuxna liv är jag idag i balans med kost och träning. Varför har jag inte gjort detta tidigare? undrar Tina.

De poängterar båda vikten av ärlighet och att bara göra det man mår bra av - för sin egen skull och ingen annans. Och de är bra på att peppa varandra.

– Min frus prestation är fantastisk och helt otrolig jämfört med min! Hon hittar på mycket mer idag och åker på olika lopp och event, som Cykelvasan. Det har även gjort att hela familjen kommer ut mer, summerar Fredrik.

För första gången i mitt vuxna liv är jag idag i balans med kost och träning. Varför har jag inte gjort detta tidigare?

 

Paret Cehlins hälsoförändring

DÅ: Kaffe med socker och mjölk till frukost, vita frallor.

NU: Kaffe utan socker, proteinberikat bröd, eller surdegslimpa med frön.

Foto: Johan Lindvall

DÅ: Vanlig husmanskost.

NU: Vanlig husmanskost, men med små justeringar som mindre majs och morötter. Tina har ersatt ris och pasta med fullkorns-alternativ. Båda äter mer grönsaker.

Foto: Johan Lindvall

"Min frus prestation är fantastisk och helt otrolig jämfört med min! Hon hittar på mycket mer idag och åker på olika lopp och event", hyllar Fredrik.

DÅ: Kortsiktiga svältdieter och vågen ständigt närvarande för att kolla vikten.

NU: Kostval som funkar i längden. Vill inte att siffrorna på vågen ska avgöra hur de mår resten av dagen.

LÄS OCKSÅ: Må bättre psykiskt – bygg din inre superstyrka med expertens 5 steg

 

Tinas och Fredriks hälsotips

1. Skaffa dig ett aktivitetsarmband. Det har förändrat vårt liv och sättet att se på motion. Man får alltid utmaningar och prestationsmedaljer.

2. Hitta en kul träningsform som passar hela familjen. Vi cyklar mountainbike ihop även med barnen.

3. Följ inspirationskällor i sociala medier som kan peppa dig.

 

Häng med amelias träningsprofil Pischa Strindstedt på höstens roligaste träningshelg! 👏 Läs mer och säkra din plats här!

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Gör som över 200 000 kvinnor – läs amelia! Se erbjudande!