Signaturen "Barbamamma" vill träna sina överarmar efter graviditeten och amelias expert PT-Fia ger svar på tal,

”Hur tränar jag mina armar bäst? Jag vill inte att de ska större ut, bara mer vältränade och tonade. Mina överarmar är just nu lösa och liksom fladdriga. Efter min andra graviditet var det som om hela min kropp gick tillbaka till hur den var innan, förutom just armarna. De ser fortfarande helt uppsvällda och mjuka ut. Hur gör jag …?” /Barbamamma


”Använd armarna i vardagen– ju mer du lyfter, desto starkare och tajtare blir de”

 


Svar: Styrketräning formar, stärker och tajtar till. Det du kan göra för att stärka armarna är att använda dem i din träning och utsätta dem för olika typer av belastning.

Gör övningar som jobbar direkt med biceps och triceps, som klassiska bicepscurl och tricepspress. Testa även stora övningar som involverar armar och axlar, till exempel militärpress, dragövningar, lyft och rodd. En av mina personliga favoriter är marklyft och pullups i gummiband, som också involverar armarna. Be en instruktör på ditt gym att visa dig exakt hur övningarna ska utföras så att du inte skadar dig.

Och använd armarna i din vardag. Bär matkassar och tänk på hur du lyfter och bär dina barn. Ju mer du lyfter, desto starkare (och tajtare).


Läs mer: Behöver du äta MER för att gå ner i vikt? Så funkar det!


Sofia ”PT-Fia” Ståhl är hälsoinspiratör, personlig tränare, kostrådgivare och bloggare. Hon brinner för att hjälpa andra att må bra. Har du en fråga om hälsa eller träning? Mejla: fraga.ptn@amelia.se

Foto: TT