Det finns många anledningar att testa meditation. Förbättrad koncentration, sänkta stressnivåer och lugn är bara några. Här guidar vi till en enkel meditationsövning som inte tar mer än 10 minuter.

N

yfiken på att meditera? Hälsofördelarna är många. Det finns nästan lika många tekniker som det finns utövare, men gemensamt för de alla är att du övar på närvaro i stunden.

Som nybörjare kan det kännas svårt, konstigt… Ja, kanske till och med lite flummigt? Ge det en ärlig chans genom att sätta dig på en lugn plats där du inte riskerar att bli störd.

Här nedan tipsar vi om en enkel övning som alla kan testa – från nybörjare till proffs.

LÄS OCKSÅ: 3 tips hur du mediterar

meditationsövning

Foto: iStock

Sätt dig bekvämt på en lugn plats.

Enkel meditationsövning – så gör du steg för steg:

  1. Sitt bekvämt, på en kudde eller stol. Ställ en klocka på tio minuter (eller mer om du vill).
  2. Börja med att observera ditt andetag, utan att vilja styra eller förändra, bara lyssna och känn om du andas genom näsa eller mun, djupt eller ytligt. Betrakta varje nyans av ditt andetag utan att analysera, döma eller värdera. Hur känns det i ditt svalg, din bröstkorg, din mage? 
  3. Bjud sedan in ett djupare andetag. Låt det vara långsamt, regelbundet och ödmjukt. Lyssna på ljudet av ditt andetag. träntrHur låter det i mitten av hjässan, i bihålor, svalg? Hur känns det i din bröstkorg? Känns andetaget varmt eller kallt? 

När sinnet vill dra iväg, notera om du kan låta bli att följa efter dina tankar. Hämta istället tillbaka ditt fokus och lägg det på ditt andetag. När klockan ringer, öppna försiktigt dina ögon och ta fem djupa andetag. 


LÄS OCKSÅ: Yogagirl Rachel Brathen: ”Yoga är inte bara för smala och viga”