Att sova med fläkten på högvarv är rutin för att somna i värmen — men hur bra är det egentligen för hälsan?

F

läktarna tar slut i hela Sverige och luftfuktigheten är så pass hög att man blir klibbig av svett utan att behöva lyfta ett finger. Du är inte den enda som krämar på fläkten för fullt för att överleva natten inomhus. Men att ha fläkten på dygnet runt kan vara en hälsofara, rapporterar Sleep Advisor.

Sovexperten Mark Reddick ser både för- och nackdelar med att sova med sin fläkt. Han ger även tips hur du utnyttjar din fläkt på rätt sätt och undviker de större hälsofarorna!

Fördelar

White noise

Att somna till ljudet av en cirkulerande fläkt ger ett avslappnande så kallat “white noise” (vitt brus) som hjälper många att somna. Hummet är avgörande för många så de slipper tänka på sina högljudda grannar eller fåglar som skränar utanför.

Kyls ner

Den självklara anledningen till att vi vallfärdat till samtliga teknikaffärer för att införskaffa en fläkt är ju för att uppnå en sval kroppstemperatur under tiden vi vistas inomhus. Att svettas, vara klibbig och överhettad är inte heller att rekommendera för en god hälsa, speciellt inte när du försöker sova.

Luftcirkulation

I ett sovrum kan luften snabbt stå helt stilla och stiga i temperatur bland tyger, kuddar och tjocka madrasser. Fläkten hjälper inte bara luften att kylas ner utan även att cirkulera igen, vilket gör luften fräschare (från svettlukt och så vidare) och blir mer behaglig.

LÄS OCKSÅ: Priset på fläktar spårar ur — här är 5 sanslösa annonser!

Gör din egen air condition:

– Fyll fem till sex vattenflaskor med kallt vatten.
– Addera tre teskedar salt i varje flaska.
– Ställ dem i frysen.
– Ställ de frysta flaskorna på en bricka (för att bespara ett vattenbad)
– Ställ brickan med flaskorna framför din fläkt.
– Slå på fläkten och låt den kalla friska brisen från de frysta flaskorna svalka dig!

Nackdelar

Allergiska reaktioner

I och med den cirkulerande luften så blir du mer utsatt för luftburna partiklar såsom damm och pollen. Har du astma, pollenallergi eller hösnuva är du särskilt utsatt efter en natt i konstakt fläktdrag då du andats in både det ena och det andra.

  • Tips: Innan du sätter igång fläkten för natten — damma av den! Så undviker du den värsta hösnuvan.

Torr luft

Ett konstant luftdrag gör din hud torr. Detta kan förhindras enklast med en lotion (läs mer och köp här!) och nattkräm för ansiktet (läs mer och köp här!) men se till att inte sova med ansiktet i direkt fläktdrag. Många av oss (tro det eller ej) sover med öppna ögon också, vilket resulterar i torra ögon som snabbt blir irriterade och röda. På samma sätt om du sover med munnen öppen.

  • Tips: Sov inte med ansiktet direkt mot fläkten och ha vatten och ögondroppar redo om du vet med att du sover med öppen mun eller öppna ögon.

Torr näsa

Du andas när du sover och om varje andetag drar in torr luft kan din näsgång bli irriterad. Detta kan leda till näsblod, snuva eller huvudvärk.

Ömma leder

Om dina axlar, armar, nacke och ben är utsatta för konstant kyla eller vinddrag får du lätt ömma eller stela leder och muskler. Det är för att kyla får dina muskler att bli stela och krampa. Så undvik att ha ditt  ansikte och nacke helt synligt.

LÄS OCKSÅ: 7 tips för att svalka dig i värmen

Men även om fläkten kanske får stanna sommaren ut, så ta det lugnt och sov inte med den varje natt då den som sagt lätt triggar din astma eller allergi.

 

NUVARANDE Sover du med fläkten på? Detta händer med din kropp
NÄSTA Ny trend florerar i Europa — allt fler ploggar för miljön