Längtar du efter en nystart i höst? Här är expertens tips för dig som vill göra en hälsosam förändring. "Använd din inre motivation och lust som drivkraft", säger stresscoachen Maria Helander.

S

emestern är över. Och nu blir det mer påtagligt att ledigheten bara var en parentes, ett tillfälligt avbrott från vardagen som kanske inte känns optimalt, kanske till och med behöver förändras i grunden.

Kanske frågar du dig sådant som: Hur får jag en mer hållbar vardag där hela livet får plats?

Om du känner igen dig, läs vidare. Det finns alltid en väg framåt. Vi bad stresscoachen Maria Helander dela med sig av sina er­farenheter när det gäller att göra hälsosamma förändringar och att hitta balans och välmående i vardagen.

När bör jag på allvar fundera över min hälsa?

– En viktig regel är att om kroppen reagerar på ett sätt den inte brukar, med extrem trötthet, känslighet, tappar minnet, yrsel och oro så är det viktigt att stanna upp och ge sig själv hjärnvila. Vår kropp kommunicerar med oss om vi lyssnar på den. Sedan är det inte alltid vila vi behöver – vi kan behöva ensamhet, roliga aktiviteter eller att prata med någon som lyssnar med hjärtat. Vi behöver bli mer självsnälla.

maria-helander
Maria Helander, författare samt utbildare av stresscoacher. Driver Stresspodden och Självsnälls­podden, aktuell med boken Viktfällan.

Hur blir man det?

– Fråga dig: Vad vill jag och vad behöver jag? Det är grunden för självsnällhet. Vårt samhälle handlar mycket om att vi ska disciplinera oss. Vi tror vi kan fixa vår hälsa och vårt mående ”om vi bara …” Men alla ”måste” och ”borde” riskerar att ta vår energi innan vi ens kommit igång. Utgå från motivation och lust så får du en annan drivkraft.

Planera in din återhämtning redan nu

– Vi är ofta väldigt självkritiska och hårda mot oss själva och tror att allt löser sig om vi bara bestämmer oss, men kanske behöver vi se förändring som en process. Du går inte från soffpotatis till hurtbulle från en dag till en annan, lika lite som du går på en språkkurs ena veckan och tror att du ska tala flytande veckan efter.

Och om stressen tar över?

– Du klarar rätt mycket om du planerar för återhämtning. Fråga dig när du känner dig trygg – är det när du promenerar i naturen, tar ett varmt bad, vilar i någons kram, kelar med din hund? Där finner du din återhämtning. På jobbet – ge
hjärnan vila genom att fokusera på andningen. Ta några djupa andetag, det lugnar nervsystemet.

LÄS OCKSÅ: Utmattad? Testa dig här – så vet du att din stress är farlig

Hur förbättrar jag sömnen?

– Det är inte farligt med några sömnlösa nätter. Det är heller inte farligt att vara trött, men vi har skapat ett liv där vi inte har tid att vara det. Men se till att ha mörkt i sovrummet och att du får dagsljus. Forskning visar också att vi sover sämre med skärmar runt oss. Det kräver energi av hjärnan att inte titta på telefonen, så skaffa en väckarklocka och ladda mobilen i ett annat rum.

Checklista – bli snällare mot dig själv:

  • Vad vill jag?
  • Vad behöver jag?
  • Vad gör mig trygg?
  • Vad väcker min livslust?

Maria tipsar:

  1.  Byt ut dina ”måste” och ”borde” till ”vill”.
  2. Sätt ditt välmående först. Då får du även kraft för andra.
  3. Lyssna på kroppen. Vad behöver du idag, ligga på soffan eller en löptur?
  4. Du behöver vila och skratt för att orka vara den du vill vara.
mer-energi

Foto: Istock

Lyssna på kroppen. Vad behöver du för att få mer energi och livsglädje? Det kan vara allt från en rejäl vila, prata med någon, ett hårt spinningpass eller en promenad i skogen.


LÄS OCKSÅ: Må bättre psykiskt – bygg din inre superstyrka med expertens 5 steg


Så hittade Jenny hälsosam vardagslycka: ”Jag tog upp min ungdomssport”

SEAME_Jennie
JENNIE SJÖGREN

Ålder: 44.

Familj: Man och två barn, 11 och 8.

Bor: I Blackeberg.

Gör: Är fackboksförläggare på Bokförlaget Ester Bonnier.

När dottern Moa började i handbollsskola tog Jennie Sjögren upp sin ungdomssport handboll.

– När jag klev in i idrottshallen och fick en boll i händerna väcktes alla härliga minnen till liv.

Och genom dotterns handbollsskola träffade Jennie sin bästis från sitt gamla handbollslag i Strängnäs.

– Vi kramades och pratade minnen en stund och sedan hasplar hon ur sig: ”Vi har ju ett lag för oss över 35 här i Spånga, kom och spela!”

Efter några veckor vågade sig Jennie ut på planen för att testa.

– Det var lite nervöst. Skulle kroppen hålla, minns jag spelet? Det var så mäktigt att upptäcka att sporten satt i ryggmärgen, även om kroppen inte alltid svarade direkt på hjärnans order … Nu, nära fem år senare, är det min stora vardagslycka att träna och spela match med ett gäng likasinnade ”seniorer” som dessutom också blivit nya, nära vänner.

– Handbollen har gjort mig gladare, piggare och mycket starkare!

Jennies hälsotips!

  • Välj träningsglädje! Att börja om med min ungdomssport handboll är bland det bästa jag gjort. Härlig peppande lagsammanhållning, och träningen blir grymt effektiv eftersom jag bara kör på av ren glädje och inte märker hur trött jag är förrän efteråt.
  • Pussla med tiden. Jag tar hjälp av grannar som barnvakt hemma när barnen sover och jag ska spela matcher som börjar 21.30. På jobbet har jag satt i system att utnyttja vår friskvårdstimme. En gång i veckan går jag till en personlig tränare som hjälper mig att bygga muskler mer jämnt eftersom nystarten med handbollen gjorde att jag blev extra starki höger arm och bröstrygg och vänster ben.
  • Addera bonusmotion. Jag har nu blivit coach för min dotters lag och tränar med henne, och drygt 20 andra elvaåringar, två eller tre gånger i veckan. Ett bra sätt att röra lite extra på sig!

LÄS OCKSÅ! Hjärnforskaren Anders Hansen: Exakt så här ska du träna (för alla må bra-effekter)